Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Fin bog, der opfylder dobbelt sigte

Anmeldelse

Fin bog, der opfylder dobbelt sigte

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Columbus 2016

Fag

Tysk og samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Kirsten Krehan og Andreas Springer

Antal sider

176

Pris

238,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

En tysk-/samfundsfagslektor og en jurist har forfattet dette værk om det moderne Tyskland på dansk som indføring i samfundsfagets begreber og teorier med tyske samfundsforhold som specifikt øvelsesfelt. Det fokuserer særdeles relevant på national identitet og selvforståelse, multikultur og indvandring, politiske institutioner og partier, velfærdsmodel, arbejdsmarked og fattigdom, økonomiens rolle og betalingsbalance, herunder dansk-tyske forhold, udenrigspolitik og EU samt Berlins bolig- og turismeproblemer. Alt sammen krydret med kort, billeder, faktabokse, tekstbokse med tilhørende opgaver, figurer og tabeller som illustration til de præsenterede modeller, for eksempel Hofstedes kulturanalyse, samt meget væsentligt bokse med definitioner af de for emnet relevante begreber, alt sammen i et klart og forståeligt sprog med få trykfejl (ostaligen, side 17, Demokraktischen, side 23, Gleinwitz, side 35, Gerrits, side 127, virksomhenden, side 135, et produktet, side 147). Hvert kapitel afsluttes med en boks over de behandlede kernebegreber, så eleven kan spørge sig selv, om han/hun har forstået det læste. Anmelderen savner lidt materiale om den nyeste indvandring fra Mellemøsten med de for dette område specielle problemer, men det skyldes jo bogens tilblivelsesproces, og analysebegreberne kan nemt appliceres på den igangværende indvandringsproblematik. Anmelderen er især glad for kapitlet om velfærdsmodel, sygeforsikringer, arbejdsforhold, som er vanskeligt stof og ikke til at formidle på tysk i det danske gymnasium. På denne måde opfylder bogen sit dobbelte sigte meget fint, nemlig at være en metodebog inden for et konkret stof, det tyske samfund, og at give baggrundsinformation til tysk­eleverne, der sætter deres eget tysksprogede pensum i relief.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater