Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Film skal ses i historie

Anmeldelse

Film skal ses i historie

Anmeldt af_
Vorre

Forlag

Gyldendal

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Rie Gravesen, Margen Ott

Antal sider

168

Pris

210 kr.,-
Anmeldt af_
Vorre

Gedigent katalog til inspiration

Det var ikke i går, at historielæreren kørte et overdimensioneret fjernsyn med en ramponeret VHS-maskine ind i lokalet og viste en slidt udgave af De fem Aar fra Statens Filminstitut. Når filmen var slut, var undervisningen også slut. Filmen havde kun til opgave at gengive historien, det vil sige sætte levende billeder på en fjern fortid for at gøre den levende for eleverne.

I Film skal ses i historie er vi langt fra den fortid, her handler det om at bruge film historiefagligt. Det er efterhånden veldokumenteret, at vores historiebevidsthed dannes mindst lige så meget af tv-serier, film og andre populærkulturelle produkter som af faghistorien, og det kræver naturligvis en refleksion over disse medier samt et kendskab til genre og virkemidler. Dette kendskab leverer bogens første kapitler (De levende billeders ABC og Metoder og tilgange), og der er også en fin gennemgang af fakta og fiktion og genrekontrakten. Om disse indledende 50 sider skal bruges som lektie, er nu mere tvivlsomt, men mon ikke læreren kan bruge dem som afsæt for et introducerende oplæg? Resten af bogen er delt i tematiske blokke: 1) Erindring, 2) Dem og Os, 3) Eneren, 4) Helte og skurke og 5) Civilisation. Denne opdeling giver mulighed for at knytte historiefaglige teorier til hvert enkelt tema, og det er et uhyre velfungerende greb. For eksempel handler erindringskapitlet (sjovt nok) om erindringshistorie og historiebrug, mens Eneren handler om aktør versus struktur. Kort sagt giver det en mulighed for at kvalificere brugen af film i undervisningen, og filmen kan nu træde frem på scenen som den centrale analysegenstand frem for et tilfældigt vedhæng.

Det er jo alt sammen rigtig godt, men hvor anvendelig er disse tematiske blokke så i den daglige undervisning? Det er nok ikke usædvanligt, at man bygger forløb op over temaer som civilisation eller dem og os, men filmene i de respektive kapitler stritter temmelig meget, så jeg har faktisk svært ved at se forløb for mig, hvor man baserer det på det pågældende kapitel. Hvordan får man lige Waltz with Bashir til at spille sammen med tv-dokumentaren Historien om Danmark? Derimod er det et gedigent katalog, man kan plukke fra og lade sig inspirere af, og arbejdsspørgsmålene er virkelig fremragende og gennemarbejdede. Konklusionen er dermed: ja tak til lærereksemplar, nej tak til klassesæt.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater