Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Film skal ses i historie

Anmeldelse

Film skal ses i historie

Anmeldt af_
Vorre

Forlag

Gyldendal

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Rie Gravesen, Margen Ott

Antal sider

168

Pris

210 kr.,-
Anmeldt af_
Vorre

Gedigent katalog til inspiration

Det var ikke i går, at historielæreren kørte et overdimensioneret fjernsyn med en ramponeret VHS-maskine ind i lokalet og viste en slidt udgave af De fem Aar fra Statens Filminstitut. Når filmen var slut, var undervisningen også slut. Filmen havde kun til opgave at gengive historien, det vil sige sætte levende billeder på en fjern fortid for at gøre den levende for eleverne.

I Film skal ses i historie er vi langt fra den fortid, her handler det om at bruge film historiefagligt. Det er efterhånden veldokumenteret, at vores historiebevidsthed dannes mindst lige så meget af tv-serier, film og andre populærkulturelle produkter som af faghistorien, og det kræver naturligvis en refleksion over disse medier samt et kendskab til genre og virkemidler. Dette kendskab leverer bogens første kapitler (De levende billeders ABC og Metoder og tilgange), og der er også en fin gennemgang af fakta og fiktion og genrekontrakten. Om disse indledende 50 sider skal bruges som lektie, er nu mere tvivlsomt, men mon ikke læreren kan bruge dem som afsæt for et introducerende oplæg? Resten af bogen er delt i tematiske blokke: 1) Erindring, 2) Dem og Os, 3) Eneren, 4) Helte og skurke og 5) Civilisation. Denne opdeling giver mulighed for at knytte historiefaglige teorier til hvert enkelt tema, og det er et uhyre velfungerende greb. For eksempel handler erindringskapitlet (sjovt nok) om erindringshistorie og historiebrug, mens Eneren handler om aktør versus struktur. Kort sagt giver det en mulighed for at kvalificere brugen af film i undervisningen, og filmen kan nu træde frem på scenen som den centrale analysegenstand frem for et tilfældigt vedhæng.

Det er jo alt sammen rigtig godt, men hvor anvendelig er disse tematiske blokke så i den daglige undervisning? Det er nok ikke usædvanligt, at man bygger forløb op over temaer som civilisation eller dem og os, men filmene i de respektive kapitler stritter temmelig meget, så jeg har faktisk svært ved at se forløb for mig, hvor man baserer det på det pågældende kapitel. Hvordan får man lige Waltz with Bashir til at spille sammen med tv-dokumentaren Historien om Danmark? Derimod er det et gedigent katalog, man kan plukke fra og lade sig inspirere af, og arbejdsspørgsmålene er virkelig fremragende og gennemarbejdede. Konklusionen er dermed: ja tak til lærereksemplar, nej tak til klassesæt.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater