Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Euklid Elementer – Bog VII-IX: Naturlige tal

Anmeldelse

Euklid Elementer – Bog VII-IX: Naturlige tal

Anmeldt af_
Peter Andersen

Forlag

Gyldendal

Fag

Matematik

Bogens forfatter(e)

Oversat og introduceret af Claus Clunk, Hanne Eggert Strand, Chr. Marinus Taisbak og Chr. Gorm Tortzen

Antal sider

288
Anmeldt af_
Peter Andersen

Velgennemført udgivelse, som dog stiller krav

Med udgivelsen af Euklid Elementer – Bog VII-IX: De naturlige tal fuldender Claus Clunk, Hanne Eggert Strand, Chr. Marinus Taisbak og Chr. Gorm Tortzen en ambitiøs indsats for at præsentere et centralt værk i matematikken for et moderne dansk publikum. Mens første bind (bøgerne 1-6) i 2021 behandlede plangeometri, skifter fokus i denne nye udgivelse til de naturlige tal og de filosofiske og matematiske overvejelser, som de græske tænkere udviklede omkring talsystemet og tallenes egenskaber.

Som i det første bind indledes bogen med en introduktion, der både placerer Euklids arbejde i en historisk og filosofisk kontekst og forklarer grækernes tilgang til matematik som en del af deres bredere verdensforståelse. Forfatterne gør en stor indsats for at forklare, hvordan grækerne ‘filosoferede sig frem’ til abstrakte begreber som tallene og 10-talssystemet. Dette skaber en god bro mellem matematik og studiet af menneskets kulturprodukter og sprog, som i høj grad appellerer til dem, der ønsker at forstå matematik som en integreret del af menneskets kulturelle og intellektuelle udvikling.

Bogens struktur følger Euklids originale tekst med en gennemgang af nøglebegreber og sætninger, der stadig er relevante for forståelsen af moderne matematik. Samtidig trækker introduktionen på rige kildehenvisninger og citater fra både antikke skrifter og moderne publikationer, hvilket giver en solid baggrundsviden til læseren.

Bogen har en række kvaliteter, der gør den særligt velegnet til gymnasiets matematikundervisning i 2025, blandt andet kan nævnes: tværfaglig relevans, kritisk tænkning og matematikkens kulturelle arv.

Den største svaghed ved bogen er dens omfang og detaljerigdom. Forfatterne har tydeligvis haft en iver efter at inkludere så meget som muligt, hvilket gør bogen rig på information, men også tæt og krævende. For en gymnasieelev, der for eksempel vil skrive en SOP eller SRP om emnet, kan dette være en udfordring. De mange kildehenvisninger og dybdegående forklaringer kan føles overvældende og vanskeliggøre adgangen til de vigtigste pointer.

Euklid Elementer – Bog VII-IX: De naturlige tal er en velgennemført udgivelse, der leverer en omfattende og tankevækkende introduktion til grækernes matematiske univers. For undervisere og elever med interesse i matematikkens historie er bogen et værdifuldt redskab, der åbner for dyb forståelse og kritisk refleksion.

Dog bør man som gymnasielærer være opmærksom på, at bogen kræver en vis vejledning for at blive brugt effektivt i undervisningen, især for yngre elever. Den er bedst egnet som en ressource til de mest interesserede elever eller som baggrundslæsning for lærere, der ønsker at bringe historiske perspektiver ind i klasseværelset.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater