Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Et nødvendigt supplement

Anmeldelse

Et nødvendigt supplement

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Columbus

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Steen Borg Rasmussen

Antal sider

172

Pris

109,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Den neoklassiske økonomiske teori har været dagsordensættende i rigtig mange år – uanset regeringsfarve. Økonomiske lærebøger fra grundskole til universitet har også det neoklassiske udgangspunkt. I en sådan grad, at forlaget Columbus’ redaktion i et forord føler at måtte påpege, at Økonomi i et sociologisk perspektiv er en debatbog!

Bogens hovedpointe er en problematisering af begrebet economic man – altså tesen om, at mennesket handler økonomisk rationelt. De fleste af os er vel enige om, at denne anskuelse er for snæver. Borg Rasmussen sætter økonomisk adfærd i en sociologisk og psykologisk ramme. I et mikroøkonomisk perspektiv inddrager han livsformer, Bourdieus livsstil, Maslows behovspyramide med mere, blandt andet for at stille spørgsmål som: Hvad betyder kulturen for vores måde at arbejde og forbruge på? Hvilke motiver har vi for at arbejde? Er det nødvendigvis billig arbejdskraft, der bestemmer virksomhedens efterspørgsel efter arbejdskraft? Og så videre.

Makroøkonomisk tages udgangspunkt i det økonomiske kredsløb, som heller ikke kan forstås uden kontekst. Bogen sætter kredsløbet ind i en række rammebetingelser som velfærdssystem, tillid, samfundets indkomstfordeling, fordeling af livsformer og livsstil, uddannelsesniveau, grad af ligestilling og endelig arbejdsmarkedsforhold, herunder organisationsgrad.

Bogen når, som refereret, vidt omkring. Somme tider måske lidt for meget. For eksempel inddrages Jürg Willis teori om kollusion i parforholdet, tjah. Ikke desto mindre påpeges en række væsentlige forhold i relation til det økonomisk rationelle menneske, som er helt afgørende, når man skal vurdere for eksempel økonomiske politikker – eller efterfølgende skal forstå, hvorfor virkningen af et indgreb ikke blev, som økonomerne forventede.

Uddrag af bogen bør indgå som perspektivering i økonomiundervisningen.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater