Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Et nødvendigt supplement

Anmeldelse

Et nødvendigt supplement

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Columbus

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Steen Borg Rasmussen

Antal sider

172

Pris

109,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Den neoklassiske økonomiske teori har været dagsordensættende i rigtig mange år – uanset regeringsfarve. Økonomiske lærebøger fra grundskole til universitet har også det neoklassiske udgangspunkt. I en sådan grad, at forlaget Columbus’ redaktion i et forord føler at måtte påpege, at Økonomi i et sociologisk perspektiv er en debatbog!

Bogens hovedpointe er en problematisering af begrebet economic man – altså tesen om, at mennesket handler økonomisk rationelt. De fleste af os er vel enige om, at denne anskuelse er for snæver. Borg Rasmussen sætter økonomisk adfærd i en sociologisk og psykologisk ramme. I et mikroøkonomisk perspektiv inddrager han livsformer, Bourdieus livsstil, Maslows behovspyramide med mere, blandt andet for at stille spørgsmål som: Hvad betyder kulturen for vores måde at arbejde og forbruge på? Hvilke motiver har vi for at arbejde? Er det nødvendigvis billig arbejdskraft, der bestemmer virksomhedens efterspørgsel efter arbejdskraft? Og så videre.

Makroøkonomisk tages udgangspunkt i det økonomiske kredsløb, som heller ikke kan forstås uden kontekst. Bogen sætter kredsløbet ind i en række rammebetingelser som velfærdssystem, tillid, samfundets indkomstfordeling, fordeling af livsformer og livsstil, uddannelsesniveau, grad af ligestilling og endelig arbejdsmarkedsforhold, herunder organisationsgrad.

Bogen når, som refereret, vidt omkring. Somme tider måske lidt for meget. For eksempel inddrages Jürg Willis teori om kollusion i parforholdet, tjah. Ikke desto mindre påpeges en række væsentlige forhold i relation til det økonomisk rationelle menneske, som er helt afgørende, når man skal vurdere for eksempel økonomiske politikker – eller efterfølgende skal forstå, hvorfor virkningen af et indgreb ikke blev, som økonomerne forventede.

Uddrag af bogen bør indgå som perspektivering i økonomiundervisningen.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater