Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Enevældens tid

Anmeldelse

Enevældens tid

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Rasmus Thestrup Østergaard

Antal sider

152

Pris

200 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Hvis man i en ny bog om enevælden forventer en kronologisk gennemgang af oplysningens triumfer frem mod Grundloven i 1849, så vil man i mødet med Enevældens tid ­skuffes. Den efterhånden kanoniserede grundfortælling om den demokratiske rejse fra stormen på København over adelsvældets ophør, Struensee, oplyst enevælde, landboreformer og stænderforsamlinger krydret med engelske og franske oplysningsfilosoffer er her afløst af fem nedslag fra perioden 1660-1789 (Enevældens indførelse, Enevælden ved magten, ­Magtens iscenesættelse, Forbrydelse og straf og Moderniseringen af Danmark). Men på mange måder er der tale om den samme fortælling: Det moderne Danmarks historie tager sin begyndelse allerede under enevælden. Den store forskel er, at grundfortællingen er idéhistorisk (og primært omhandler en abstrakt diskussion af individet vs. staten), mens Enevældens tid først og fremmest er optaget af de materielle forhold, hvilket da ­også fremgår af kapitler som “Den militære revolution”, “Fra domænestat til skattestat”, “Prestigebyggeri og propaganda”, “Kriminalitetens udvikling i 1700-tallet”, “Kapitalisme”, “­Pirater og kapere” og “Globaliseringens spisebord”. I sidstnævnte kapitel omhandler kildematerialet en regning fra en købmand i Horsens i 1754 samt forklaringen på kartoflens udbredelse i Danmark, som i høj grad skyldes huguenotterne i Fredericia. I det hele taget er kildematerialet temmelig originalt i en gymnasial sammenhæng. Man forstår, hvorfor bogen har været længe undervejs, som det nævnes i forordet. Og man skal ikke ærgre sig over, at klassiske kilder fra perioden som Kongeloven, Montesquieu om magtens tredeling og resten af slænget glimrer ved deres fravær, for det er rent ud sagt tiltrængt med andre vinkler end diskussionen af styreformer.

Forfatteren kalder sin bog for en ‘arbejdsbog’, og det skal forstås meget bogstaveligt: Fremstillingsteksten fylder cirka en tredjedel, mens kilderne og (velfungerende) arbejdsopgaver fylder resten. Enevældens tid er med andre ord særdeles velegnet til videre fordybelse i enevælden (for eksempel SRP og SSO). Bogen fås også som e-bog, og med tiden kan man håbe på, at den faglige læsning, som loves i indledningen, også realiseres. Lige nu må man kigge langt efter “ordforklaringer indsat i skarpe parenteser” og ord markeret med fed, som man “bør slå op”. 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater