Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Endelig en dækkende definition af populisme

Anmeldelse

Endelig en dækkende definition af populisme

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Informations Forlag

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Jan-Werner Müller

Antal sider

170

Pris

249,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Populisme har i de fleste lærebøger i samfundsfag været udsat for en noget upræcis behandling. Det har været noget med folket mod eliterne, og forklaringerne har som oftest været, at mange – især kortuddannede – har været nervøse for globaliseringens konsekvenser i form af usikre job og indvandring i større stil og derfor har støttet op om populistiske partier.

Derfor må vi hilse den tyske idehistoriker Jan-Werner Müllers bog, Hvad er populisme? velkommen. Her får vi i essayform en kompetent diskussion af begrebet populisme både teoretisk og i praksis ved eksempler fra Europa, Sydamerika og USA.

I skrivende stund er det amerikanske præsidentvalg afgjort med en lidt uventet sejrherre! Og han er en rendyrket populist, er mange af os vel enige om? Lad os anaysere hans politik i relation til Müllers præcise definition af populisme: ”Populisme er ifølge min tese en ganske bestemt forestilling om politik, hvor det moralsk rene og homogene folk altid står over for amoralske, korrupte og parasitære eliter – hvoraf følger, at denne type eliter i virkeligheden slet ikke hører til folket” (siderne 42-43).

Vigtigt er her, at ”folket” er en moralsk konstruktion, ét samlet hele, for eksempel de hæderlige ”hardworking americans”. Det indebærer endvidere, at populister er antipluralister, som måske er Müllers største anke: Populister er derfor antidemokratiske. Den amoralske og korrupte elite er som talt ud af Trumps mund.

Der er masser af analyser af populistiske bevægelser og partier i bogen. Den berører kort Dansk Folkeparti (DF), men ikke indgående. I DF ser vi også kritikken af en parasitær elite (selv om Messerschmidt-skandalerne svækker kritikken), men det er vel ikke helt rimeligt at kalde DF et antipluralistisk parti, så etiketten populistisk parti passer ikke helt.

Læs Hvad er populisme, og brug eventuelt kapitlet Sammenfatning i 10 teser som undervisningsmateriale.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater