Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

El sexo en proceso

Anmeldelse

El sexo en proceso

Anmeldt af_
Kristina Knappe

Forlag

Columbus

Fag

Spansk

Bogens forfatter(e)

Louise Friis Arfaoui og Maria Francisca Gavilán

Antal sider

80

Pris

129 kr.,-
Anmeldt af_
Kristina Knappe

En temabog til spansk

Hvordan ser en latinamerikaner ud? Dominerende, aggressiv, smuk og fantastisk på et dansegulv? Måske narkobaron og medlem af en ­bande parat til koldblodig hævn og massakre? Eller hvad med kvinden? Altid iført høje hæle og osende af sex, men from som et lam og trofast i ægteskabet, selvopofrende og underdanig som en hundehvalp. Nej, vel?!

Temabogen El sexo en proceso sætter spørgsmålstegn ved kategorierne og stereotyperne. Dens fokus på køn, kønsidentiteter og menneske­rettigheder vil appellere til 2.g- og 3.g-elevernes lyst til at udtrykke personlige holdninger og til at lære spansk sprog og kultur gennem cases, interview og forskellige tekstgenrer fra Spanien og Latinamerika.

Få danske gymnasieelever er klar over, hvor dybt den katolske ­kirkes rodnet af forestillinger og holdninger gennem århundrederne har bredt sig tæt som normer og uskrevne regler under den latinamerikanske befolkning, og hvilke radikale opgør det kræver af den enkelte anno 2022 at sætte sig selv fri af et samfunds religiøst-­konservative kønsblik. El sexo en proceso bidrager her til elevernes globale kompetencer, når de kan læse om konkrete, levede liv og livskampe, som de folder sig ud på ­bogens ­sider, samtidig med at de, hvis de ­bliver bedt om det, kan fakta­tjekke den reelle lovgivning, som i mange tilfælde er langt mere progressiv end de normer, man i hverdagen underlægger sig selv og hinanden. Det er i den kontekst også én af bogens mange styrker, at den gennem stor opgavevariation løbende beder eleverne om at skrive læserbreve, dagbogsindlæg, spille rollespil, forestille sig, at de er til stede, eller at sætte sig i andre personers sted for på den måde at give den enkelte elev tid til reflek­sion, sammenligne og relatere til egen hverdag og miljø, hvormed de i ­højere grad ikke bare får indblik i og ­viden om ganske ander­ledes forhold og livsmuligheder end ­deres egne, men også får mulighed for at skærpe deres argumenter og holdning til ­verden i al almindelighed.

Der er altid en reel risiko for at ­skabe stereotype forestillinger om verden. Bogen her er ingen undtagelse med dens fremhævelse af voldsproblemer og undertrykkelse i mange latinamerikanske samfund. Det behøver ikke at blive et problem, fordi den skildrede virkelighed i ­bogen er virkelig nok. Blot kan det være vigtigt som underviser at holde sig for øje, at eleverne er klar over, at tema­bogen er en linse, vi anvender, og at linsen kan drejes i andre retninger.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater