Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Driftssikkert værk, men …

Anmeldelse

Driftssikkert værk, men …

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Frydenlund

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Dennis Lunding Nielsen

Antal sider

136

Pris

139,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Der har i mange år manglet en god undervisningsbog til et forløb om Den Russiske Revolution. De foregående bøger har været bredere anlagte bøger om hele Sovjetunionens historie.

Dennis Lunding Nielsen har nu på Frydenlund udgivet en lille bog om selve revolutionen – og det er en både grundig og samvittighedsfuldt eksekveret bog. Har man allerede besluttet sig for at undervise i et forløb om Den Russiske Revolution, så har man et driftssikkert værk på hånden med denne bog. Og enhver elev, der skal skrive SRP om emnet, vil også være godt rustet med bogen, der også indeholder både gode kilder (online) og en fin personliste.

På den anden side må man sige, at hvis man ikke har gjort sig det klart, hvad det næste forløb skal være, ja, så er det nok næppe denne bog, der vil overbevise hverken underviser eller elever om emnets relevans. Undervejs i processen med at skrive denne bog burde Nielsen måske være stoppet op og have spurgt sig selv, om det nu også er det her, de unge vil have?

En historiebog om et emne, hvis vigtighed for længst er etableret, behøver ikke at argumentere for egen relevans, når den skrives til fagfæller (om end den ofte gør det alligevel), men skriver man til gymnasiet, er i hvert fald et minimum af relevans nødvendigt at italesætte. Bogen lukker sig om sig selv og sit emne og forsøger aldrig at åbne op for videre perspektiver. De eneste kapitler, der går lidt videre, er bogens to afsluttende, der i lyntempo gennemgår resten af Sovjetunionens historie på knap 10 sider (hvilket er tæt på at være spild af tid og plads) og præsenterer en teknisk faghistorisk diskussion af revolutionens årsager.

Efter endt læsning står man tilbage med en grundig gennemgang af revolutionen og dens konsekvenser for Rusland, men ikke nogen klar fornemmelse af, hvilken betydning denne har haft for resten af verden.

Med en lidt større indsats kunne det have været en bog, der vakte interesse – som den foreligger nu, skal man allerede på forhånd være interesseret i emnet for at få det fulde udbytte.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater