Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier
  • samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Don’t tell it, show it!

Anmeldelse

Don’t tell it, show it!

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Wilhelm Hansen Musikforlag

Fag

Musik

Bogens forfatter(e)

Ketil Duckert og Gustav Rasmussen

Antal sider

125

Pris

299,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Mens den klassiske musik har en lang tradition for skoling af orkester- og kordirigenter, så har den rytmiske musik ikke den konsensus. Ledere af sammenspilsgrupper er lidt mere på usikker grund. Det kan til tider føre til uklare og upræcise sproglige instrukser til musikerne kombineret med famlende direktion. Det har den amerikanske komponist og saxofonist Walter Thompson gjort op med gennem fænomenet ”soundpainting”, som er et musikalsk tegnsprog, hvor man kommunikerer med musikerne, mens de spiller. Ikke noget med at afbryde og sprogliggøre korrektionen. De to danske musikere trompetisten Ketil Duckert og basunisten Gustav Rasmussen har i ti år været rundt på også de danske gymnasier for at undervise musiklærerne i denne direktionsteknik. Det har fungeret glimrende, men man har bagefter savnet at arbejde videre med soundpainting, efter at de to havde forladt øvelokalet. Det problem er løst nu via en meget gennemarbejdet og instruktiv bog med forklaringer, øvelser og tegn. En musikalsk kogebog med mange gode opskrifter. Der bliver arbejdet med lydhørhed, intonation, puls, frasering, klang, blend, dynamik og gehør. Alt sammen helt centrale fænomener i enhver musikalsk frembringelse uafhængig af stilgrundlag. Det er musikudøvelsens byggesten. Det helt geniale ved deres bogudgivelse er, at man med en QR-scanner på smartphonen kan scanne sig ind på en lang række klingende eksempler, hvor de mange håndtegn demonstreres. Det er videooptagelser med de to forfattere i felten med rigtige musikere. En klar pædagogisk fidus. Det tager selvfølgelig noget tid at blive fortrolig med tegnene og at kunne bruge dem i musikundervisningen, men man kan jo udvælge de fem vigtigste i første omgang, så både dirigent og elever/musikere får dem ind under huden. Jeg har ved Gud siddet til mange prøver, hvor jeg stort set ikke fik spillet, fordi dirigenten hele tiden afbrød og snakkede og snakkede – soundpainting klarer en del af det problem. Tilmed skærper det elevernes lydhørhed over for medspillerne.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater