Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Don’t tell it, show it!

Anmeldelse

Don’t tell it, show it!

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Wilhelm Hansen Musikforlag

Fag

Musik

Bogens forfatter(e)

Ketil Duckert og Gustav Rasmussen

Antal sider

125

Pris

299,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Mens den klassiske musik har en lang tradition for skoling af orkester- og kordirigenter, så har den rytmiske musik ikke den konsensus. Ledere af sammenspilsgrupper er lidt mere på usikker grund. Det kan til tider føre til uklare og upræcise sproglige instrukser til musikerne kombineret med famlende direktion. Det har den amerikanske komponist og saxofonist Walter Thompson gjort op med gennem fænomenet ”soundpainting”, som er et musikalsk tegnsprog, hvor man kommunikerer med musikerne, mens de spiller. Ikke noget med at afbryde og sprogliggøre korrektionen. De to danske musikere trompetisten Ketil Duckert og basunisten Gustav Rasmussen har i ti år været rundt på også de danske gymnasier for at undervise musiklærerne i denne direktionsteknik. Det har fungeret glimrende, men man har bagefter savnet at arbejde videre med soundpainting, efter at de to havde forladt øvelokalet. Det problem er løst nu via en meget gennemarbejdet og instruktiv bog med forklaringer, øvelser og tegn. En musikalsk kogebog med mange gode opskrifter. Der bliver arbejdet med lydhørhed, intonation, puls, frasering, klang, blend, dynamik og gehør. Alt sammen helt centrale fænomener i enhver musikalsk frembringelse uafhængig af stilgrundlag. Det er musikudøvelsens byggesten. Det helt geniale ved deres bogudgivelse er, at man med en QR-scanner på smartphonen kan scanne sig ind på en lang række klingende eksempler, hvor de mange håndtegn demonstreres. Det er videooptagelser med de to forfattere i felten med rigtige musikere. En klar pædagogisk fidus. Det tager selvfølgelig noget tid at blive fortrolig med tegnene og at kunne bruge dem i musikundervisningen, men man kan jo udvælge de fem vigtigste i første omgang, så både dirigent og elever/musikere får dem ind under huden. Jeg har ved Gud siddet til mange prøver, hvor jeg stort set ikke fik spillet, fordi dirigenten hele tiden afbrød og snakkede og snakkede – soundpainting klarer en del af det problem. Tilmed skærper det elevernes lydhørhed over for medspillerne.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater