Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Digital dannelse

Anmeldelse

Digital dannelse

Anmeldt af_
Vorre

Forlag

Aarhus Universitetsforlag

Fag

Pædagogik

Bogens forfatter(e)

Jeppe Bundsgaard

Antal sider

72

Pris

130,-
Anmeldt af_
Vorre

Forfatteren afliver to myter om børn og unges forhold til it. Den første er, at børn og unge er såkaldt digitale indfødte, og den anden, at det er spild af tid at arbejde med digital dannelse i skolen. Ingen af delene passer. Selvom det ofte hævdes, at børn i dag fødes med en mobiltelefon eller iPad i hånden, så betyder det langtfra, at de er fortrolige med anvendelsen af it. Undersøgelser viser, at unges it-kundskaber er meget mangelfulde. Det gælder både teknisk set og at kunne forholde sig kritisk til, hvad de møder på nettet. Digital dannelse er derfor vigtig. Og det er skolens opgave at ruste eleverne til den digitale virkelighed.

Forfatteren han flere gode pointer. Én går ud på, at digital dannelse ikke kan læres i en traditionel lærercentreret klasse­undervisning. Det skal ske i en scenariedidaktisk sammenhæng, der rummer et fagligt læringsmål og et kommunikativt produktmål. Det vil sige, at eleverne skal arbejde direkte med it-produktioner. Det kunne være oprettelsen af en hjemmeside, hvor eleverne får en række faglige og tekniske kvalifikationer og samtidig oplæres til samarbejdende, kommunikerende og producerende kompetencer. Kun ved at arbejde direkte med it kan eleverne lære om, hvordan de skal forholde sig til it-­produkter og de mange farer, der ligger gemt i den komplekse og fragmenterede it-virkelighed.

En anden pointe er, at man i forbindelse med it bør udvide den traditionelle tekstanalyse ved at se på deiksis, der betyder, hvordan teksten peger ud i verden, tekstens anvendelse af metaforer og tekstens modalitet, der drejer sig om, hvad der opfattes som godt, sandt og nødvendigt. På den måde lærer eleverne at arbejde kritisk med tekster, de læser på internettet.

Bogen er en fin og lettilgængelig indføring i nødvendig­heden af digital dannelse i skolen.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater