Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Det nye Kina

Anmeldelse

Det nye Kina

Anmeldt af_
Jakob Sørensen

Forlag

Columbus

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Lasse Karner

Antal sider

118

Pris

160 kr., fra 40 kr. som i-bog,-
Anmeldt af_
Jakob Sørensen

Aktuelt fokus med en lille ubalance

Verden mangler måske ikke ligefrem undervisningsbøger om Kina, men så måske alligevel. Lasse Karners bog, som indgår som temabog til undervisningskonceptet Vores verdenshistorie og giver over 76 sider plus en sektion med kilder, er et godt bud på en bog til et forløb om Kina efter formand Maos død og især efter årtusindskiftet. Bogens hovedafsnit falder i tre dele. Første del om ”Kina i forvandling”, som har fokus på økonomiske og sociale forandringer i Kina, primært i de sidste 20 år. En begivenhed som Den Himmelske Freds Plads i 1989 fylder under en side, og vi kommer meget hurtigt fra Maos død og frem til årtusindskiftet. Anden del, ”Kina i en verden i forandring”, har fokus på Kinas udenrigspolitiske udfordringer i bogens periode. Også her er fokus på den nyeste tid og fokuspunkter som handelskrige, Silkevejsprojektet og forholdet til Rusland, inklusive krigen i Ukraine. Sidste del handler om ”Xi Jinpings Kina” og dermed først og fremmest perioden efter 2012. Lasse Karner har en stor viden om det moderne Kina, og som læser er man i gode hænder igennem bogens kapitler, selvom jeg synes, der er en ubalance mellem tiden før og efter årtusindskiftet, hvis altså bagsidens beskrivelse af fokus skal tages helt bogstaveligt.

Gennem hele bogen er der løbende kilder indarbejdet i teksten, og bagerst i bogen er der spørgsmål til kilderne, nemlig syv-otte spørgsmål til kapitlerne og tre-fire til kilderne. Som ekstra supplement er der derudover 16 længere (faktisk temmelig lange) kilder bagerst i bogen. Af en eller anden grund er der ikke udarbejdet arbejdsspørgsmål til dem – hvorfor mon? Det havde været god service at spore underviser og elever ind på det centrale i kilderne og dermed, hvorfor de indgår i bogen. Hvert kapitel afsluttes af et fokuspunkt, nemlig ”Årsagsforklaringer”, ”Billeder og magt” samt ”Kontrafaktisk historie”. De to første punkter virker meget oplagte at inddrage, naturligvis, mens det sidste nok er mere udfordrende at sige noget meningsfyldt om for eleverne, især når man i de tilhørende opgaver fokuserer på Den Himmelske Freds Plads i 1989, der som nævnt kun helt kortfattet er med.

Med andre ord en god undervisningsbog med et aktuelt fokus, der både kan bruges til undervisning og opgaveskrivning.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater