Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Medie- og kommunikationshåndbogen

Anmeldelse

Medie- og kommunikationshåndbogen

Anmeldt af_
Ken Nielsen

Forlag

Forlaget Fag og kultur

Fag

Mediefag

Bogens forfatter(e)

Uffe Lyngdal Sørensen

Antal sider

180

Pris

348,75,-
Anmeldt af_
Ken Nielsen

Inspirationskilde til den medienysgerrige lærer

Uffe Lyngdal Sørensen har skrevet Medie- og kommunikationshåndbogen, hvilket er et fremragende opslagsværk, hvis man vil kaste sig ud i medieverdenens mange spændende muligheder. I en tid, hvor færre og færre elever læser bøger eller længere tekster generelt, tilbyder denne bog en mulighed for at kombinere læsningen med noget medierelateret, hvilket (måske) kan få teksterne til at glide lidt lettere ned.

Hvis man har læst en roman, novelle, artikel, noget lyrik eller lignende, kan man med Sørensens bog i hånden for eksempel remediere det læste og på den måde krydre lidt teksttung undervisning med kreative øvelser/produkter, som eleverne ofte finder sjovere. Man kan for eksempel kaste sig ud i at lave blogs om romanens karakterer, videotrailere til novellen, memes til artiklen, podcasts til digtet eller alt muligt andet fra Sørensens værktøjskasse, der rummer utrolig mange praktiske løsninger, ideer og muligheder.

Som antydet henvender bogen sig primært til dansklærere, men som mediefagslærer kan man sagtens finde en værdi i bogens indhold. Dens grundige afsnit om lyd og ikke mindst video og animation giver god mening at bruge i mediefag, og de øvelser/ideer, som Sørensen lancerer, kan øjeblikkeligt anvendes i den praktiske del af den mediefaglige undervisning.

Hvis man er lidt tøvende over for at kaste sig ud i medieverdenens mange lyksaligheder, så vil et kig i Sørensens glimrende bog give ro i maven. Man bliver taget i hånden igennem de mange ideer og processer, som han beskriver, og min eneste anke imod bogen er, at den er bundet meget op på adgang til Skoletube/Studietube. Det er en temmelig dyr platform, som mit gymnasium for eksempel ikke har prioriteret at finde penge til, hvorfor man selv må gøre lidt benarbejde for at finde andre muligheder i forhold til redigering med mere. Hvis man har mod på det og får grønt lys fra sin ‘GDPR-sherif’, så er det bare at give den gas.

Jeg giver bogen 5 ud af 6 stjerner, og den eneste grund til, at den ikke får topkarakter hos mig, er dens fokus på Skoletube/Studietube.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater