Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav
  • Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering
  • Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Civilisationernes verdenshistorie. Vesten, Mellemøsten og Kina efter 1500

Anmeldelse

Civilisationernes verdenshistorie. Vesten, Mellemøsten og Kina efter 1500

Anmeldt af_
Vorre

Forlag

Systime

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Carl-Johan Bryld

Antal sider

436

Pris

460,-
Anmeldt af_
Vorre

Det er et imponerende arbejde, der ligger bag nærværende udgivelse. Som titlen angiver, er der tale om tre civilisationers historie, som skal behandles, og de fire stjerner er for Carl-Johan Brylds evne til at skære ind til benet, holde fokus og gøre det til tre sammenhængende historier. Hvert kapitel afsluttes med arbejdsspørgsmål, som konstant trækker tråde til foregående kapitler og lægger op til en komparativ tilgang. Desuden har Bryld opstøvet og oversat en lang række relevante kilder, som for eksempel araberen Ahmad al-Kalidis breve fra et besøg i renæssancens Firenze. Det er klart, at der er kamp om pladsen, og at for eksempel den franske og den amerikanske revolution og Hitlers vej til magten fylder forsvindende lidt, er vel en o.k. pris for den komparative tilgang. Fokus er på den politiske og økonomiske historie, men i kildematerialet træder de kulturelle og religiøse forskelle tydeligere frem. Bogen er temmelig dyr, men den findes da også som iBog. At man har sparet indeks og litteraturliste væk, forstår jeg ikke, og den kunne altså også godt have klaret en ekstra korrekturlæsning. Der er imidlertid større problemer end disse:

Hvad er en civilisation? spørges der fornuftigt om i indledningen, og efter at have konkluderet, at det er der mange bud på, så overtager Bryld Samuel Huntingtons stærkt omdiskuterede definition. Her havde det været på sin plads at introducere andre civilisationsopfattelser, og Bryld undlader at bringe selv den mest gængse kritik af Huntingtons civilisationsbegreb (for eksempel Armatya Sen). At Bryld er påvirket af konservative historikere som Niall Ferguson og Bernard Lewis, er også meget tydeligt. For eksempel når det gælder spørgsmålet: Hvorfor fik hverken den muslimske eller den kinesiske civilisation en industriel revolution? Fordi de hang fast i religiøse og kulturelle fordomme og foragtede alt, som kom fra Vesten, lyder svaret. Det er givetvis en del af sandheden, men spørger man andre historikere (for eksempel en arabisk), ville man få helt andre svar. I Brylds optik er den vestlige civilisation – baseret på kristendom og oplysningstidens idealer – de andre overlegen, men sammenhængen mellem netop disse idealer og totalitarismen i mellemkrigstiden end ikke antydes, og man kunne også have fremhævet slavehandel, nationalisme og andre knap så idealistiske sider af den vestlige civilisation. Hvorfor holder så mange grundbogsforfattere fast i den autoritative fortællestemme frem for at vise, at historieskrivning er en ideologisk kampplads? Hvad enten man vil det eller ej. 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater