Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Casebogen til samfundsfag

Anmeldelse

Casebogen til samfundsfag

Anmeldt af_
Benny Jacobsen

Forlag

Columbus

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Søren Kauffeldt

Antal sider

112

Pris

140 kr. (skolepris),-
Anmeldt af_
Benny Jacobsen

Aktivering af eleverne

I stedet for en undervisningssituation, hvor drøftelserne foregår mellem lærer og elever, opstår med casearbejdet en situation, hvor drøftelserne i højere grad foregår mellem eleverne – med læreren som moderator og facilitator. En case i samfundsfag betyder en beskrivelse af en situation eller begivenheder, der indeholder én eller flere problemstillinger, hvor svaret ikke er givet på forhånd. En case kan vel i princippet være nonfiktiv eller fiktiv. I denne bog er der tale om 10 fiktive cases, som ”tilstræber en vis grad af virkelighed …” (side 9). Den formulering vender vi tilbage til. Casene er sammensat efter fagets hoveddiscipliner og giver i høj grad eleverne mulighed for at arbejde med fagets metoder og teorier.

Hver case præsenteres med en figur, hvor aktørernes indbyrdes rela­tioner markeres med streger, grønne er gode relationer, røde er mindre gode/konfliktfulde, og sorte er neutrale. Men hvorfor markere disse, eleverne kan ud fra konteksten godt regne relationerne ud.

Efter hver case præsenteres en opgave, som skal løses. ”Indledende opgaver” hjælper eleverne på vej.

Politikområdet ‘tildeles’ tre cases. Lovgivningsprocessen om målrettet indvandring er den første. Eleven har rollen som journalist, der efter at have interviewet sit netværk af repræsentanter for fiktive partier fra venstre til højre samt interesseorganisationer skal skrive en artikel om demokratiet og lovgivningsarbejdet i Danmark. Det er – næsten for – forudsigeligt, hvad partierne mener, og nok også lidt meget efter den ideologiske lærebog. I politikafdelingen er der også cases om ligestilling og kommunalpolitik.

Under økonomidisciplinen er der cases om konjunkturforløbet, klima over for økonomisk vækst og finanslovsbehandlinger. Casen om konjunk­turforløbet har ­finansministeren, departementschefen og ansatte i Økonomiministeriet som aktører, mon ikke der skulle have stået ansatte i Finansministeriet?

De sociologiske cases handler om adgangskrav til gymnasiet og om skønhedsoperationer. Til slut er der to spændende cases om international politik – om sikkerhedspolitikken i Arktis og bistandshjælp til Afrika.

Casebogen føjer sig til rækken af lærebøger, der søger at aktivere eleverne og skabe variation i undervisningen. Det er positivt, og denne udgivelse vil være et godt supplement til den traditionelle lærebog.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater