Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Boomerang – Australia: Race, Identity, Nature and Horse Thieves

Anmeldelse

Boomerang – Australia: Race, Identity, Nature and Horse Thieves

Anmeldt af_
Flemming André Philip Ravn

Forlag

Columbus

Fag

Engelsk

Bogens forfatter(e)

Jesper Kaalund & Bo Høpfner Clausen

Pris

200 kr.,-
Anmeldt af_
Flemming André Philip Ravn

Australien på skemaet, spændende

YES! Så kom Australien på skemaet, og det er jo bare dejligt, for mange af vores elever og kursister har lyst til at vide meget mere om Australien. Og nogle rejser derned efter gymnasiet.

Bogens omdrejningspunkt er dens tre temaer: 1) Nature’s Gift (om Australiens ekstreme natur og klima og australiernes forhold hertil); 2) The Past is Not Past (Australiens historie); og 3) One and Free? (om identitet og race).

Bogen retter sig imod både engelsk A og engelsk B, og den indeholder tekster inden for både fiktion (herunder novelle og graphic novel) og non-fiktion (herunder rejsebeskrivelse, opinion article og memoirer). Det er fint med genrespredning, så man som underviser husker at komme forbi dem alle sammen i undervisningen.

Forfatternes engelsksprogede tekst fortæller på interessant vis om de mange aspekter ved Australiens kolonisering og har korte nedslag i historiske emner, også nyere, for eksempel kvinders emancipation, immigration og klimakrise.

Bogen er omfangsrig (200 sider) og er rar at læse i: Den er velskrevet og har et behageligt layout. Disse forhold betyder meget for læsevenligheden, og om man vil arbejde med materialet. Jeg kan lide de fleste af originalteksterne, ikke mindst kvinden Robyn Davidsons biografiske ”Tracks” med fokus på rejse, land og natur. Kapitel 2 om blandt andet den oprindelige befolkning og dens spændende kultur er vigtigt, herunder viden om forbrydelserne begået imod aboriginerne i form af digtet ”Took the Children Away”.

Der er mange fine opgaver til teksterne, som læreren kan plukke i. Alt i alt vellavet materiale, fint ordforråd og spændende emner. Kapitel 3 engagerer mig ikke lige så meget som de to første. Jeg kunne godt have tænkt mig stof om ungdomskultur og storbyliv: Hvordan er det for vor tids australiere at bo i Sydney? – og få indsigt i deres daglige livsverden og udfordringer – for eksempel en universitetsstuderende, iværksætter, forretningsmand, kunstner eller politibetjent.

Alt i alt gives fem stjerner ud af seks for en fortrinlig bog.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater