Nogle gange kan småt også være godt, og selv om 50 boldspil og boldlege umiddelbart ikke lyder af det helt store, så får Michael Thing og Lone Friis Thing dem pumpet rigtig godt op i Boldbasis. Meget klart og overskueligt lægger de fokus på et enkelt af boldspillets elementer i hvert af bogens kapitler og kan derefter med få relevante spil gøre det let at gå til for en underviser at gå direkte i gang. Der er lagt vægt på og tages højde for både nybegynderen og den øvede – og det gælder for så vidt både for elever og lærere.
I fire kapitler gennemgås elementerne: teknik, taktik, det fysiske aspekt og det psykiske/sociale aspekt. Og som om det ikke var nok med spilforslag og varianter, så får man også eksempler på spørgsmål til eleverne, der kan stilles efterfølgende. Det hele er sat klart og overskueligt op, hvor spillene vises i luftperspektiv med figurer, bolde, streger for løbebaner/afleveringer og så videre. Helt klassisk, men hvor det nogle gange alligevel kan være svært at afkode beskrivelser af boldspil i tekst og grafik, så glider det stort set ubesværet i Boldbasis. Der er enkelte ”rigtige” boldspil som kinball og ballebold undervejs, men ellers er det typiske boldspiløvelser, der tages udgangspunkt i.
Yderligere er der et kapitel om, hvordan man kan bygge et forløb op, inklusive et eksempel på et undervisningsforløb på op til 7 moduler med afsluttende spilkonstruktion. Fik jeg nævnt, at der også er inspiration til, hvordan boldbasis kan indgå i AT-forløb med anvendelse af forskellige af idrætsfagets metoder? Læg dertil, at et buzzword som innovation ligeledes bliver inddraget, så er det vist svært at forlange meget mere.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode