Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Biologi i udvikling, C-niveau, 2. udgave

Anmeldelse

Biologi i udvikling, C-niveau, 2. udgave

Anmeldt af_

Forlag

Nucleus

Fag

Biologi

Bogens forfatter(e)

Frøsig, M., Hede, K., Grønlund Jørgensen, F. & Paludan-Müller, P.

Antal sider

276

Pris

310 kr.,-
Anmeldt af_

Klassisk bog dækker læreplanernes krav

Denne nye udgave, som i ­skrivende stund har været på markedet i ­mere end et halvt år, er en tilpasset og ­opdateret udgave rettet mod C-­niveau-undervisningen. ­Antallet af kapitler er udvidet, så underviseren har lidt flere valgmuligheder, når et bestemt kernestof skal ­dækkes. Kapit­lerne er Det cellulære liv, Mikrobiologi, Kost og sundhed, Motion og sundhed, På opdagelse i generne, Sex, hormoner og ønskebørn, Evolution, Økologi – globalt og lokalt, Vandløb samt Skov. Man kan således ­vælge mellem fysiologiske temaer, ligesom man kan vælge mellem skov og vandløb som case i økologiundervisningen.

Desuden er der, som det fremgår, et kapitel om evolution. Det er lykkedes forfatterne at få integreret såvel artsbegrebet som systematik på en vellykket måde, og kapitlet afrundes – efter et aktuelt eksempel på selektion i praksis, nemlig resistensudvikling – med et afsnit om evolution hos virus, hvor influenza- og coronavirus er de konkrete og aktuelle eksempler.

Biologi i udvikling, niveau C er i denne udgave stadig en klassisk gymna­sielærebog i biologi, som for samtlige emner rummer det, der skal til, i tekst og illustrationer. Stilen er fortællende og argumenterende og knytter fint an til tabeller og illustrationer.

Ønsket om at tilbyde flere valgmuligheder medfører selvfølgelig, at bogens omfang vokser. Det er derfor op til den enkelte underviser at udvælge og fokusere stoffet, til gengæld er der indbygget reelle muligheder for disse valg. Forfatterne har tilstræbt, at bogen også kan anvendes i forbindelse med flerfaglige forløb, og det kan den udmærket.

Til bogen er der udarbejdet arbejdsopgaver og eksperimentelle vejledninger, som kan findes på bogens hjemmeside: https://nucleus.dk/­boeger/trykte-boeger/biologi-i-udvikling-c-niveau-2-udgave-detaljer.

Undertegnede hæfter sig ved den fine, modificerede udgave af dansk vandløbs faunaindeks (DVF-Indeks). Eleverne vil direkte kunne sammenligne deres opnåede faunaklasse med de offentlige myndigheders data fra samme lokalitet, hvis de altså findes.

Forlaget lover desuden, at ­bogen vil komme som både e- og i-bog efter­følgende.

Med Biologi i udvikling, C-niveau får du en klassisk biologibog, der dækker læreplanernes krav, med indbyggede valgmuligheder.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater