Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Bio på vores modersmål

Anmeldelse

Bio på vores modersmål

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Polyteknisk Forlag

Fag

Biologi, BIOLOGI – BIOTEKNOLOGI

Bogens forfatter(e)

Jørgen Warberg og Andreas Kjær

Antal sider

536

Pris

499,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Sproget er velsignet dansk. Tight junctions er for eksempel oversat til kitlister. Overalt er ordene forklaret. Selv om der er gjort meget ud af det danske, er de engelske fagord nævnt, hvilket letter en eventuel søgning på internettet. Der er ikke mindre end 25 sider med ordforklaring. Desværre synes jeg, læsbarheden er nedsat på grund af mange henvisninger. Det er nødvendigt, men kan opleves som læsestoppere.

Emnerne er mange og omfattende og grundigt beskrevne. Her er emner relevant for A-niveauerne. Der er omtale af både de klassiske emner som for eksempel blodtyper, slagvolumen, nervesystem, omsætning af alkohol, blodets iltbinding, RQ, insulin, ELISA, PCR, men også mere moderne emner som siRNA, epigenetik og microassays får grundig behandling. Biologiske rytmer og jetlag er der også blevet plads til.

Overskriften Klinik giver henvisning til sygdomme.

Grundlag for samarbejde med andre fag, for eksempel fysik og matematik, kan man finde i emner som diffusionsflux (Ficks lov) eller konduktans (Nernst ligning). Laminar og turbulent strømning har jeg ikke hørt om siden min studiestart i 1970! Nyrerne er altid gode til tværfaglighed.

Illustrationerne er enkle. De er ensartede og støtter den grundige tekst. Læseren har dog stor medlidenhed med den skræmte kanin, der bliver brugt til at fremstille antistof. Personen, der er i calciumbalance, flager med danske flag. Humor skader ikke.

Det er dejligt at se, at forsiden er pyntet med et kunstværk af Hans Helge Nielsen. Det kunne være en ide til fremtidige udgivelser af lærebøger, at de kan bruges til at udbrede dansk kunst.

Bogen er tænkt som et dansksproget værk til brug på universiteter og bacheloruddannelser, men kan gøre god fyldest som støttebog for lærere i gymnasiet, der har behov for at vide mere, eller i forbindelse med vejledning i studieretningsprojektet.

Helt klart en bog, der bør kunne findes på skolernes biblioteker.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater