Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Arketyper i dansk design

Anmeldelse

Arketyper i dansk design

Anmeldt af_
Maria Stensgård Poulsen

Forlag

Strandberg Publishing

Fag

Design og arkitektur

Bogens forfatter(e)

Michael Sheridan

Antal sider

356
Anmeldt af_
Maria Stensgård Poulsen

Dybdegående ledsager til klassisk design

Hvad er en arketype? Det stammer fra det græske arhkétypos og betyder forbillede eller ideal. Det er netop bogens ærinde at præsentere forbilleder inden for dansk design af møbler, lamper, husgeråd med mere. Bogen indledes med en prolog under overskriften ”Levende historie” og afsluttes med en epilog – ”Design for livet”. Bogen er i øvrigt inddelt i fire kapitler med overskrifterne ”Køkken og bord”, ”Bord og stol”, ”Dagligstue” og ”Terrasse og have”.

Førstehåndsindtrykket er et smukt forsidelayout, som fortsætter i bogens indholdsfortegnelse og videre frem. Bogens hovedærinde er blandt andet den særlige danske opfattelse af sammenhængen mellem håndværk og industrielt design. Eksempelvis gennemgås Kay Bojesens grundige udvikling af det prisbelønnede bestik Grand prix, som blev skabt i sterlingsølv i 1938 og vandt designpris ved Triennalen i Milano i 1951. Antagelig baggrunden for, at bestikket herefter var at finde på alle danske ambassader rundtomkring i verden og i 1953 blev lanceret i mat stål og fra 2011 i poleret stål. Herefter følger udviklingen af en lang række ikoniske designobjekter helt i detaljer. Herunder Le Klint-lamper, Børge Mogensen-møbler, Grethe Meyers nybrud inden for glasdesign og funktionelle stel. Ikke mindst Arne Jacobsens mangfoldige stoledesign og køkkentøj. Desuden giver bogen et kærkomment kig ind bag designernes virkelighed som ofre for plagiat, hvilket hændte for Hanne Valeurs køkkeninventar K-60 fra 1962, der snart sås som såkaldt Tectum-køkken i 1967, trods Ole Palsbys indædte kamp for at modvirke plagiat med fremsatte sagsanlæg. Bogen slutter humørfyldt med Per Lütkens Hyggelampe i glas fra 1963 skabt for Holmegaard Glasværk, hvor han var kunstnerisk leder i en årrække.

I undervisningssammenhæng er bogen især anvendelig som ledsager i dybdegående arbejde med klassisk design og designprocesser, ligesom den kan være en inspirerende guide til SRP-og SSO-opgaver. Bogen formidler desuden dansk designhistories helt store profiler.

Bogens forfatter, Michael Sheridan, født i 1968, har en doktorgrad i arkitektur og står bag en række publikationer om dansk arkitektur og design.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater