Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Anmeldelse: Samfundsfag til hf

Anmeldelse

Anmeldelse: Samfundsfag til hf

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Jens Dahlmann Breindahl & Kåre Blinkenberg

Antal sider

428

Pris

260 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Hf-lærebog i øjenhøjde med kursisterne

Forfattere til lærebøger i samfundsfag er en homogen gruppe! Med naturligt udgangspunkt i fagets læseplaner er det nogenlunde de samme temaer, der behandles i de brede grundbøger, og konceptet er næsten altid: Brødtekst, der ved hjælp af elev/kursist-nære eksempler forsøger at fange læseren til at forstå fagets begreber, metode og teorier, et større antal tabeller og figurer, et passende antal fotos og en række indrammede, korte tekster af forskelligt indhold.

En vurdering af en ny grundbog (i dette tilfælde primært rettet mod hf, C- og B-niveau) må derfor tage sit udgangspunkt i en række spørgsmål: Er forfatterne i stand til – også sprogligt – at ramme læsersegmentet? Inddrages nyere og større trends i det senmoderne samfund? Er bogen og layoutet indbydende?

Samfundsfag til hf er struktureret i 39 kapitler, fordelt på disciplinerne sociologi, politik og økonomi. Og da bogen er på hele 428 sider, bliver det til cirka 10 sider per kapitel, som ifølge forfatterne skulle dække en dobbeltlektion. 10 siders forberedelse er nok o.k., men de fleste undervisere vil som regel gerne supplere med andre tekster, så bogens omfang er nok i overkanten.

Til gengæld skal den have ros for at være skrevet i et kursistvenligt sprog, der viser, at forfatterne kender deres målgruppe særdeles godt. Et enkelt eksempel herpå: De fleste af os tager det for givet, at alle ved, hvad begrebet ‘strejke’ indebærer. Men det ved ikke alle unge. Og det ved forfatterne. Derfor defineres begrebet i brødteksten. I det hele taget er det prisværdigt, at bogen når omkring begreber og teorier i et sprog, der kan forstås af ikke altid motiverede hf-kursister.

Positivt er det også, at bogen inddrager nye trends fra vores senmoderne tid. Klimakrisen behandles især i økonomidelen og vil givet være et emne, der vil vække opmærksomhed blandt kursisterne. Ligeledes er det i dag nødvendigt ikke kun at behandle globaliseringen, men også dens modpol, den stigende nationalisme, og det sker også i denne bog.

Figurer og tabeller er overskuelige, og forholdet mellem tekst og illustrationer er o.k.

Til bogen er knyttet en iBog med masser af opgaver, herunder interaktive og hele 59 lærertip! Med printbog og iBog får man et virkelig gennemarbejdet læremiddel.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater