Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Ammunition til AP og sprogundervisning

Anmeldelse

Ammunition til AP og sprogundervisning

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Hans Reitzels Forlag

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

Michael Kjær Ejstrup og Anders Elsig

Antal sider

127

Pris

225,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Hvad tiden er fuld af, flyder munden over med er fuld af talemåder og ordsprog både som behandlede eksempler og i sin stilistik. De faste vendinger undersøges for logik, og deres historik forklares pædagogisk og grundigt.

Fordelen her er, at mellemrubrikkerne kan fungere som eksemplarisk sproganalyse for elever, der skal lære at skrive om sprog på mere end blot et par overfladiske linjer. I den forbindelse er der også flere nyere eksempler på fejlkonstrueringer og den logik, disse ofte har, fra for eksempel Amalie og Brian Mikkelsen, som behandles med samme respekt som de korrekte eksempler. Mere almindelige personer fra danskundervisningen får også et par ord med på vejen, for eksempel Blixen, Peder Syv og Per Vers. Den grundige behandling af eksemplerne og den pædagogiske tone bliver i længden trægt, da der skal mange sider til at forklare noget enkelt.
Indholdsfortegnelsen har fire kapitler: et om videnskaben og det at studere sprog, et om ordsprog, et om talemåder, og det sidste kapitel tager os med til udlandet og tilbage i historien. Som undervisningsbog synes jeg, det er en mangel, at der ikke er et indeks eller som minimum underkapitler i indholdsfortegnelsen, således at det er muligt at slå op efter begreber. Forklaringerne om konnotationer, billedsprog, hjernens arbejde med at afkode de sproglige enheder og så videre må man lede efter på de enkelte sider. I den forbindelse hjælper opsætningen heller ikke, da den mestendels består af tætskrevet centreret tekst afbrudt få gange af punkttegn, nogle enkle tegninger med sort tusch og mellemrubrikkerne. Bagerst i bogen er desuden et par refleksionsøvelser af induktiv karakter, som eleverne kan summe eller skrive over uafhængig af bogens kapitler.

Hvis man ser gennem fingre med opsætningen og bruger en times tid på bogen, får man som underviser mange relevante eksempler, forklaringer og kulturelle kontekster, som kan klæde en bedre på til AP og sprogundervisningen generelt.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater