Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Alt hvad du ejer

Anmeldelse

Alt hvad du ejer

Anmeldt af_
Malene Romme-Mølby

Forlag

Gyldendal

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

Caspar Eric

Antal sider

293

Pris

199 kr.,-
Anmeldt af_
Malene Romme-Mølby

Med på digtvognen

Caspar Erics digtsamling Alt hvad du ejer indskriver sig i den nyere sorg­litteratur i et uorganiseret mix af ­kriser i hans eget liv og resten af verden. Mayakulturen, det mistede barn, sterilitet i Handmaids tale, graviditeter omkring ham, forskellige menig­mands madretter, demens … At gå til grunde, død eller uddø er tematikker, der supplerer de både sentimentale og kyniske betragtninger over egen proces og udvikling. Digtene er mestendels korte og frie, flere har sammen karaktertræk som små, interne status­opdateringer, og enkelte leger med gentagelser og anden klassisk formsprog. Umiddelbart ser digtene fragtmenteret ud fra hinanden, men i gennemlæsningen ses fletværket af at være én lang fortælling, og hvordan de ydre bekymringer spejler de indre. Sorgen er ikke bare en øde ø afskåret fra de øvrige bekymringer og situationer, men fremstilling af, at vi som moderne menneske bærer rundt på meget. De knap 300 sider synes af langt mindre, da de fleste sider er mindre end halvfyldte (mange omkring de 10 linjer), og sprogligt vil elever også nemt kunne afkode konnotationer og overskue de få førfaglige ord, så jeg tror, formen vil være god til eleverne. Indholdet er på samme enkelt og kompleks i sine lag, hvor en mangefacetteret sorg uden klart ­narrativ afspejler en virkelighed, som eleverne vil have dannelsesmæssigt perspektiv i at lære at afkode og sætte mere sammenhængende ord på, foruden at sorgens sprog er relevant. De anmeldelser og kritikker, der allerede har været, vil også være gode at holde op mod elevernes vurderinger og for eksempel diskutere, om der er for meget kliché. Jeg synes derfor, denne udgivelse er et godt bud på en relevant værklæsning. Jeg har selv nydt at læse den, jeg er ellers ikke nem at få på digtvognen, og ville gerne arbejde med den i undervisningen.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater