Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Cuéntalo – Et fortællespil til spansk

Anmeldelse

Cuéntalo – Et fortællespil til spansk

Anmeldt af_
Kristina Knappe

Forlag

Klods-Hans for viderekomne

Fag

Spansk

Bogens forfatter(e)

Henrik Krogh og Pernille Bandholm Jakobsen i samarbejde med tysklærer Rikke Taber Graverholt og oversat af spansklærer Mia Bønløkke Thomsen
Anmeldt af_
Kristina Knappe

Fortællespil træner mundtlig sprogfærdighed

Cuéntalo træner elevernes mundtlige sprogfærdighed gennem resumé, personkarakteristik, holdning og argumentation.

Praktisk består spillet af tre forskellige kortbunker med henholdsvis personadjektiver opbygget ved hjælp af antonymer på spansk (for eksempel serio/a – alegre, conservador/a – progresista, complejo – simple etc.), holdnings- og argumentationskort med stiksætninger som ”Este texto med hace pensar en…”, ”Pienso que este texto es…”, ”Entiendo muy bien por qué…” og resumékort med andre stiksætninger som ”A (nombre) le interesa…”, (nombre) lleva…”, ”Hay conflicto entre”…

Alle kortene bærer den danske oversættelse på bagsiden, og resumékortene er desuden struktureret gennem en tydelig fortællestruktur, der giver eleverne mulighed for at lære at organisere deres resumé med begyndelse, midte og slutning.

Cuéntalo er forsynet med et timeur, som tvinger eleverne til at tænke færdigt og levere noget spontant mundtligt spansk, samt en række ideer til lærer og elever med forslag til anvendelse, og både min og mine kollegers erfaring med spillet er, at det er et nemt lille fortællespil, der ikke kræver nærmere instruktion, og som derfor hurtigt kan anvendes af eleverne på alle mulige tidspunkter i en spansktime, igennem et længere emneforløb og på alle niveauer i gymnasiet (1., 2., 3.g). Spillets opbygning lægger op til gentagen brug, som samtidig hjælper eleverne med at lagre både ordforråd og dagligdags sætninger i langtidshukommelsen.

Selvom spillets bagsidetekst lover, at spillet kan spilles i alt mellem 10 og 50 minutter, er det min og mine kolle gers vurdering, at der er en maks. tidsgrænse på omkring 30 minutter. Det sidste skal nu ikke afholde os fra at anbefale spillet til andre spansklærere.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater