Cuéntalo – Et fortællespil til spansk

Cuéntalo træner elevernes mundtlige sprogfærdighed gennem resumé, personkarakteristik, holdning og argumentation.
Praktisk består spillet af tre forskellige kortbunker med henholdsvis personadjektiver opbygget ved hjælp af antonymer på spansk (for eksempel serio/a – alegre, conservador/a – progresista, complejo – simple etc.), holdnings- og argumentationskort med stiksætninger som ”Este texto med hace pensar en…”, ”Pienso que este texto es…”, ”Entiendo muy bien por qué…” og resumékort med andre stiksætninger som ”A (nombre) le interesa…”, (nombre) lleva…”, ”Hay conflicto entre”…
Alle kortene bærer den danske oversættelse på bagsiden, og resumékortene er desuden struktureret gennem en tydelig fortællestruktur, der giver eleverne mulighed for at lære at organisere deres resumé med begyndelse, midte og slutning.
Cuéntalo er forsynet med et timeur, som tvinger eleverne til at tænke færdigt og levere noget spontant mundtligt spansk, samt en række ideer til lærer og elever med forslag til anvendelse, og både min og mine kollegers erfaring med spillet er, at det er et nemt lille fortællespil, der ikke kræver nærmere instruktion, og som derfor hurtigt kan anvendes af eleverne på alle mulige tidspunkter i en spansktime, igennem et længere emneforløb og på alle niveauer i gymnasiet (1., 2., 3.g). Spillets opbygning lægger op til gentagen brug, som samtidig hjælper eleverne med at lagre både ordforråd og dagligdags sætninger i langtidshukommelsen.
Selvom spillets bagsidetekst lover, at spillet kan spilles i alt mellem 10 og 50 minutter, er det min og mine kolle gers vurdering, at der er en maks. tidsgrænse på omkring 30 minutter. Det sidste skal nu ikke afholde os fra at anbefale spillet til andre spansklærere.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode