Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Undervisning Digital dannelse It-forbud
Anne Boie Johannesson

Afsked med it?

22. juni 2017
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Ind imellem dukker der dommedagsvarsler op, blandt andet her på gymnasieskolen.dk, hvor man kan læse, at vi er ved at tabe en hel generation på gulvet, og i Politiken, 16/6-17, hvor man kan læse debatindlægget “Computere i klasseværelset er en katastrofe for vores børn”. Spørgsmålet er så, om vi skal bruge sommerferien til at tage afsked med vores computere og mobiler, mens vi støver de gamle grønne tavler af igen?

Som det nok fremgår, er jeg ikke enig i dommedagsvarslerne. Vi har som gymnasielærere en forpligtelse til at gøre vores elever almendannede og studieforberedte. Og her ligger problemet: Man bliver ikke almendannet af at få at vide, hvad man skal gøre, eller hvad man må eller ikke må. Det er fint, så længe man er barn, men efterhånden bør man udvikle et refleksionsniveau, hvor man selv kan gennemskue konsekvenserne af sine handlinger, og så tage beslutninger på det grundlag. Når vi tager mobilerne fra eleverne eller bandlyser computere, umynddiggør vi dem. De slipper for at tænke selv, hvilket er bekvemt for dem, men det hjælper dem ikke til at blive reflekterede og oplyste borgere i et samfund, hvor den digitale del fylder mere og mere.

I stedet må vi prøve at vise eleverne en fornuftig vej gennem den digitale jungle. De skal for eksempel indse, at man ikke kan multitaske, og at hvis man alligevel prøver, så bliver man meget mindre effektiv og meget mere stresset. De skal også lære at læse og tage noter på skærm, for det er de rigtig dårlige til, hvis vi ikke gør noget for at lære dem det. Men det betyder ikke, at vi skal tilbage til papir og blyant i timerne. Derimod betyder det, at vi skal træffe reflekterede valg sammen med eleverne, og at vi skal undervise dem i en bred vifte af studiekompetencer, så de lærer at koncentrere sig og fordybe sig, både analogt og digitalt.

Måske afspejler it-frustrationerne mest, at vi har forsømt at træne elevernes digitale studiekompetencer, og at vi forventer, at vores elever i dag er de samme, eller bør blive de samme, som de var for ti år siden. Det er de ikke, og det skal de heller ikke være. Vi er nødt til at kunne navigere i deres verden, hvis vi skal kunne møde dem, hvor de er. Og det er en forudsætning for, at vi kan hjælpe dem til at træffe anderledes og mere gennemtænkte valg, end de ellers ville have truffet.

Vi må væk fra diskussionerne om forbud og regler, også selvom vi ikke længere kan gennemføre vores undervisning foran tavlen, som vi kunne engang. I stedet kan vi tænke i mere elevaktiverende arbejdsformer. Gør vi det, viser undersøgelser, at problemet med it-distraktionerne falder meget.

Så nej, brug ikke sommeren til at tage afsked med computeren og mobilen, men brug den i stedet på at tænke over, hvordan elevernes almene dannelse kan øges – også på det digitale område. God ferie!

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • aske-krogsgaard-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Man behøver ikke bruge AI for at forstå AI

  • C2F2DD73-7887-4C1D-B04C-0EEBE2991917_1_201_a-aspect-ratio-348-234
    Debat

    AI ≠ Akademisk disintegritet og uærlighed

  • Debat

    Kunstig intelligens bliver en gevinst – hvis lærerne sætter rammerne for teknologien og ikke omvendt

  • Fredrik W
    Undervisning

    Hov, glemte I ikke lige…

  • Anne Boie Johannesson sh aug18
    Undervisning

    Ind i kampen

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater