Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Adgangskrav
Marie_Krarup

Adgangskrav til gymnasiet

8. oktober 2013
Skrevet af_
Marie Krarup
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Det vil være en klog og ansvarlig beslutning af forbedre folkeskolens afgangsprøve og indføre adgangskrav til ungdomsuddannelserne.

I forbindelse med regeringens udspil til reform af erhvervsuddannelserne er det blevet foreslået, at der skal indføres adgangskrav til ungdomsuddannelserne. Det er naturligvis en god ide. For selvfølgelige skal det betyde noget for ens fremtid, hvordan man har klaret Folkeskolens afgangsprøve. Det er ikke ligegyldigt, hvad man kan efter 9 eller 10 års skolegang, og det er ikke ligegyldigt, hvad man viser, at man kan på det tidspunkt. Så et karaktergennemsnit som pejlemærke for ens valgmuligheder er en god ide for de unge mennesker. Det vil i høj grad hjælpe dem med at træffe de svære valg om deres fremtidige uddannelse.

Det er blevet foreslået, at man skal have 2 i dansk og matematik for at komme på erhvervsuddannelse. Man kunne i samme åndedrag foreslå et karaktergennemsnit på mellem 6 og 8 for at komme på en gymnasial uddannelse. I dag går der alt, alt for mange på gymnasiet. Mange bruger gymnasiet som en varmestue, fordi de ikke magter det svære valg om fremtiden. Da gymnasierne ønsker, at alle kommer igennem – af både økonomiske og humanistiske årsager – er niveauet blevet sænket. Det er ikke godt for nogen, – hverken for eleverne eller for Danmark. Derfor skal vi have niveauet på gymnasiet op igen. Og her er et adgangskrav en indlysende god ide.

Problemet er bare, at vi lige nu ikke kan bruge folkeskolens afgangsprøve, fordi der ikke længere er nogen ekstern censur. Hvis vi indfører adgangskrav til gymnasierne, uden at der samtidig etableres ekstern censur, vil der være en stor risiko for, at nogle skoler blot lader det gå inflation i karaktererne, for at deres egne elever skal være bedre stillet i konkurrencen om pladserne på gymnasierne. Så første trin må være at indføre ekstern censur ved folkeskolens afgangsprøve.

Det kan også godt være, at man skal tænke hele afgangsprøven igennem igen, så den bliver bedst muligt indrettet til at bedømme de unge menneskers kunnen og muligheder i fremtiden. Hvis afgangsprøven tilføres ekstern kontrol og bruges mere aktivt, vil den kunne få en stor og positiv effekt på hele folkeskolen, samtidig med at dens resultater vil kunne føre til et højere niveau i gymnasiet. Det er en ren win-win-situationen, som det hedder på moderne, dårligt dansk!

Det ville være ærgerligt, hvis vi ikke får tilrettet afgangsprøven i folkeskolen, for vi risikerer så, at gymnasierne i højere grad bruger egne tests til optag af elever. Det risikerer at føre til en skarp opdeling i A og B-gymnasier samt et fortsat uensartet niveau i folkeskolen.

Høje, ensartede, faglige krav til alle i 9. og 10 klasse, – og med konsekvenser for eleverne – vil være en stor gave til Danmarks børn. Deres skolegang kan forbedres betydeligt, samtidig med at deres uddannelsesvalg lettes.

Det vil kort sagt være en klog og ansvarlig beslutning af forbedre folkeskolens afgangsprøve og indføre adgangskrav til ungdomsuddannelserne.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Marie_Krarup

    Stressede gymnasieelever

  • Morten Henriksen
    Uddannelsespolitik

    Hvad vil Pernille?

  • Marie_Krarup

    Stressede gymnasieelever

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater