Tekst_
Malene Romme-Mølby
Foto_
Jesper Voldgaard
Hvad giver arbejdsglæde? Hvad skaber frustrationer? Og hvad med fremtiden? Vi zoomer ind på gymnasielærernes arbejdsliv.
”De problemer, du har med klassen, kan jeg slet ikke genkende. Jeg synes, de er så søde!”
Umiddelbart kan sådan en kommentar fra en kollega virke harmløs, men den kan dog let påvirke læreren, der lige har betroet sig til en kollega om udfordringer med en klasse.
”Som lærer kan man let komme til at føle, at man er helt forkert, hvis man har problemer med en klasse. Men det er i virkeligheden arbejdspladsen, der har et problem, hvis den enkelte lærer føler sig alene med sådanne udfordringer,” siger Sune Agger, der er rektor på Learnmark Gymnasium HHX og HTX i Horsens.
Det seneste halvandet år har gymnasiet haft fokus på, hvordan man som arbejdsplads håndterer, at gymnasielærere bliver udsat for høje følelsesmæssige krav. Arbejdet blev sat i gang, efter at de havde haft et par sager, hvor lærere mærkede negative konsekvenser af høje følelsesmæssige krav.
Det er vigtigt at have en form for systematik for, hvordan man håndterer sværere udfordringer.
“Vi drøftede det til et arbejdsmiljømøde, og vi måtte desværre ærligt erkende, at vi ikke havde helt styr på det område. Men selvom vi nu har været i gang med arbejdet et stykke tid, er vi jo slet, slet ikke færdige. Det er en lang proces,” siger Sune Agger.
Arbejdsmiljørepræsentant (AMR) og gymnasielærer Karin Bentsen nikker og indskyder:
“Jeg tror aldrig, at vi bliver helt færdige med at arbejde med det. Der opstår nye ting, ungdommen ændrer sig, og nye problematikker opstår.”
Følelsesmæssige krav i arbejdet betyder, at ansatte må vise empati og engagere sig følelsesmæssigt i de mennesker, som de kommer i kontakt med.
Høje følelsesmæssige krav opleves blandt mange medarbejdere inden for brancher som undervisning, sundhed og omsorg, hvor man som medarbejder ofte skal støtte og forholde sig til personer i svære situationer.
Forskning viser, at der er en sammenhæng mellem høje følelsesmæssige krav på arbejdspladsen og en øget risiko for langtidssygefravær, psykiske lidelser og depression.
Kilde: Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Lærere reagerer forskelligt
På skolen har de noteret sig, hvordan gymnasieskolen har ændret sig.
“Jeg har undervist i gymnasiet i 20 år, og jeg kan godt se, at gymnasieskolen har forandret sig. Vi optager elever, der har nogle andre udfordringer, samtidig med at der er flere krav fra både elever, forældre og ministeriet om, at vi håndterer flere udfordringer,” siger Karin Bentsen og tilføjer:
“Med til det hører også, at ungdommen har ændret sig. Der er kommet en større villighed til at dele med sin lærer, hvis man har det svært – ting, som de unge nok ikke i samme grad tog med i skole tidligere. Det er jo også positivt, at de unge kan tale om det, og at de har tillid til deres lærer.”
Forældrehenvendelser fylder i dag også en del både for ledelsen og de enkelte lærere.
“Men jeg synes, det er vigtigt, at vi ikke bare ‘skyder’ på forældrene og eleverne – for de er jo for det meste fantastiske. Sagen er bare den, at en hel del er ændret. Forventningen fra samfundet er, at gymnasiet skal håndtere mange individuelle udfordringer og behov, og det presser den enkelte lærer og organisation. Det er vi nødt til at tage højde for på arbejdspladsen,” påpeger Sune Agger.
“Som gymnasium skal vi møde eleverne, hvor de er, men vi skal samtidig sikre, at lærerne ikke bliver klemt mellem ønsket om at hjælpe eleven og elevens egen forventning om, i hvilken grad læreren kan hjælpe,” siger Karin Bentsen.
Vi er blevet klogere på, at vi som kolleger også påvirker hinanden.
Skolens arbejdsmiljøgruppe har planlagt arbejdet, der har bestået af forskellige tiltag. De startede med at lave en fokuseret undersøgelse af problemet på skolen – skolens arbejdspladsvurdering (APV) havde nemlig ikke vist problemer i den retning.
“Vi blev opmærksomme på, at APV’en måske nogle gange kan blive en sovepude. For undersøgelsen gav et meget mere nuanceret indblik i, hvordan nogle lærere var meget påvirkede af høje følelsesmæssige krav, som andre ikke rigtigt bemærkede. Den var også god til at vise, at vi reagerer forskelligt. Alt det skal der være en forståelse for på arbejdspladsen,” siger Sune Agger.
“Det gode ved den fokuserede undersøgelse var også, at medarbejderne bidrog med forskellige eksempler, som vi kunne bruge i nogle værdidrøftelser, som har været en del af arbejdet. Her skulle lærerne blandt andet rate oplevelserne fra et til seks og begrunde deres valg. Det bragte mange forskellige perspektiver frem og nogle rigtig gode snakke,” siger Karin Bentsen.
“Jeg synes, at vi er nået ind til en central kerne, nemlig at nogle kolleger er meget påvirkede, mens andre er næsten upåvirkede. Men det er aldrig i orden at affærdige et problem, bare fordi man ikke selv oplever det,” siger Sune Agger.
“Vi er blevet klogere på, at vi som kolleger også påvirker hinanden, og at de følelsesmæssige belastninger derfor nogle gange spreder sig som ringe i vandet,” fortæller Karin Bentsen.
“Det er jo svært ikke at blive påvirket, hvis man oplever, at kolleger bokser med noget.”
Struktur for håndteringen
På Learnmark Gymnasium har de desuden haft besøg af forskellige oplægsholdere, blandt andet psykologen Rikke Høgsted, der har specialiseret sig i belastningspsykologi. Og der har været en række efteruddannelseskurser for alle medarbejdere.
En stor del af arbejdet har været organisatorisk, blandt andet ved at lave procedurer for, hvordan og hvem der håndterer det, hvis man er udfordret.
“Jeg synes, at noget af det vigtigste har været, at processen har været gennemsyret af, at det er o.k., at man ikke ved, hvordan man skal løse problemer med nogle elever eller en klasse. Vi laver faktisk en organisatorisk plan for, hvordan vi kan løse det. Og det er altafgørende, at vi bakker hinanden op, når det er svært,” siger Sune Agger.
Processen har også gjort dem mere opmærksomme på netværk på skolen, fortæller Karin Bentsen.
“Nogle lærere har et godt netværk på skolen, som de sparrer meget med, men der er også nogle, der ikke har sådan et netværk. Derfor kan man som arbejdsplads ikke bare forvente, at det mere uformelle netværk klarer udfordringer. Det er vigtigt, at alle ved, hvem man kan snakke med, hvis man oplever udfordringer,” pointerer Karin Bentsen.
Rektor tilføjer:
“De uformelle netværk er jo mere kultur, men vi har forsøgt at opbygge en struktur. Det kan være godt at få talt en episode igennem med en kollega helt uformelt, men vi mener, at det også er vigtigt at have en form for systematik for, hvordan man håndterer sværere udfordringer, der ikke kan klares med en snak.”
Tavs viden
Ud over at gymnasieskolen har forandret sig, så mener Karin Bentsen også, at de seneste års skolepolitik har bidraget til, at flere lærere bliver mere påvirket af de høje følelsesmæssige krav.
“I kølvandet på OK 13 og de massive besparelser, som sektoren har været udsat for, så er det kollegiale samvær også blevet nedprioriteret. Jeg tror lidt, at klasse- og teammøder ofte er blevet set som en sur pligt, fordi man hellere ville nå at forberede sig. Vi har fået mere og mere travlt og er nok blevet lidt mere privatpraktiserende lærere. Men det er et kæmpe problem, hvis vi ikke længere prioriterer det kollegiale samarbejde og snakkene, hvor vi kan drage omsorg for hinanden,” siger Karin Bentsen.
“Konsekvensen kan være, at der er en masse tavs viden, som vi ikke længere deler med hinanden. Snakke om, hvad der er svært, sjovt eller udfordrende i lærerlivet. Det er uheldigt både for erfarne lærere, men også for helt nye lærere, som ikke får samme indblik i kollegers udfordringer og løsninger,” fortsætter hun.
Både hun og rektor synes, at lærerne har taget godt imod tiltaget.
“Jeg synes, at det har været en lærerig proces, hvor vi har drøftet mange problematikker, og hvordan vi vil løse dem. Og processen har øget bevidstheden om, at det er en fælles opgave at løse de udfordringer, som nogle lærere oplever indimellem,” siger Karin Bentsen.
Læs de øvrige artikler om lærernes arbejdsliv:
Trine elsker at være lærer – men kan kun holde til det på deltid
Forskere bekymrede over gymnasielæreres stigende arbejdspres
Vi skal passe bedre på de lærere, der løfter en stor del af relationsarbejdet
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode