I stedet for en undervisningssituation, hvor drøftelserne foregår mellem lærer og elever, opstår med casearbejdet en situation, hvor drøftelserne i højere grad foregår mellem eleverne – med læreren som moderator og facilitator. En case i samfundsfag betyder en beskrivelse af en situation eller begivenheder, der indeholder én eller flere problemstillinger, hvor svaret ikke er givet på forhånd. En case kan vel i princippet være nonfiktiv eller fiktiv. I denne bog er der tale om 10 fiktive cases, som ”tilstræber en vis grad af virkelighed …” (side 9). Den formulering vender vi tilbage til. Casene er sammensat efter fagets hoveddiscipliner og giver i høj grad eleverne mulighed for at arbejde med fagets metoder og teorier.
Hver case præsenteres med en figur, hvor aktørernes indbyrdes relationer markeres med streger, grønne er gode relationer, røde er mindre gode/konfliktfulde, og sorte er neutrale. Men hvorfor markere disse, eleverne kan ud fra konteksten godt regne relationerne ud.
Efter hver case præsenteres en opgave, som skal løses. ”Indledende opgaver” hjælper eleverne på vej.
Politikområdet ‘tildeles’ tre cases. Lovgivningsprocessen om målrettet indvandring er den første. Eleven har rollen som journalist, der efter at have interviewet sit netværk af repræsentanter for fiktive partier fra venstre til højre samt interesseorganisationer skal skrive en artikel om demokratiet og lovgivningsarbejdet i Danmark. Det er – næsten for – forudsigeligt, hvad partierne mener, og nok også lidt meget efter den ideologiske lærebog. I politikafdelingen er der også cases om ligestilling og kommunalpolitik.
Under økonomidisciplinen er der cases om konjunkturforløbet, klima over for økonomisk vækst og finanslovsbehandlinger. Casen om konjunkturforløbet har finansministeren, departementschefen og ansatte i Økonomiministeriet som aktører, mon ikke der skulle have stået ansatte i Finansministeriet?
De sociologiske cases handler om adgangskrav til gymnasiet og om skønhedsoperationer. Til slut er der to spændende cases om international politik – om sikkerhedspolitikken i Arktis og bistandshjælp til Afrika.
Casebogen føjer sig til rækken af lærebøger, der søger at aktivere eleverne og skabe variation i undervisningen. Det er positivt, og denne udgivelse vil være et godt supplement til den traditionelle lærebog.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode