Tekst_
Benjamin Mikkelsen
Foto_
Gettyimages
De unge er gået fra at spille computerspil til pengespil. Det er en ændring, som både lærere på SCU i Skanderborg og psykolog Johan Eklund har lagt mærke til. Derfor laver SCU nu en forebyggende indsats.
Børn og unge mellem 12 og 17 år med pengespilsproblemer er typisk blevet introduceret til pengespil af en ven (54 procent) eller familien (12 procent).
Børn og unge mellem 12 og 17 år med pengespilsproblemer har onlinevæddemål (sport/e-sport betting) og onlinekasino som foretrukne pengespil.
Børn og unge mellem 12 og 17 år med pengespilsproblemer har oftere forældre, som selv har oplevet pengespilsproblemer.
Kilde: Ludomani.dk
“Fordele ved at være ludoman,” står der skrevet med tyk hvid skrift på et billede af symboler, som kan findes inde i en enarmet tyveknægt.
Den tidligere ludoman Michael trykker en enkelt gang på fjernbetjeningen, der styrer PowerPointet, så nogle enkelte sætninger efterfølgende kommer frem.
”Man bliver en dårlig ven, man mister sin kæreste, og man ødelægger sit forhold til sine forældre,” læser han op for alle 1.g’erne på hhx på Skanderborg-Odder Center for Uddannelse (SCU).
Spiller om penge på nettet
Eleverne er mødt op til et oplæg om gambling og ludomani, fordi Jonas Brandes Gaardsted, der underviser i international økonomi og samfundsfag på hhx, har rakt ud til organisationen Spil for livet.
I dag er det klinisk psykolog Johan Eklund fra Forskningsklinikken for Ludomani og den tidligere ludoman Michael, der repræsenterer organisationen og er på besøg på skolen i Skanderborg.
Jonas Brandes Gaardsted har observeret en ændring i elevernes adfærd i både frikvartererne og timerne.
”Førhen var der computerspil på elevernes skærme, nu er det oftere slotmaskiner og hjemmesider, hvor man kan oddse,” fortæller hhx-læreren.
Den ændrede adfærd har Johan Eklund, der har arbejdet med ludomani i mere end 10 år, også observeret.
I Danmark er aldersgrænsen for onlinepengespil 18 år. Men en rapport fra Spillemyndigheden viser, at 15 procent af unge mellem 15 og 17 år har spillet om penge på internettet inden for det seneste år.
Rapporten viser også, at 6 procent af unge mellem 12 og 17 år er i pengespilsproblemer, heraf er 87 procent af dem drenge.
Spillemyndigheden er en styrelse under Skatteministeriet, der er ansvarlige for at sikre et ordentligt og reguleret spilmarked i Danmark.
Debut inden de bliver 18 år
”Jeg har arbejdet i et årti år med behandling af mennesker med ludomani. Der tegner sig et mønster af, at de klienter, der kontakter os, bliver yngre og yngre,” siger Johan Eklund, klinisk psykolog fra Forskningsklinikken for Ludomani, som hører under Aarhus Universitetshospital.
Tal fra Spillemyndigheden viser, at omkring halvdelen af alle spillere har debut med pengespil, før de fylder 18 år.
Gymnasierne skal aktivt kommunikere, at det er et klart brud på reglerne, hvis eleverne gambler i timerne eller pauserne.
Det er den samme tendens, Johan Eklund oplever. Nogle af de unge, der kontakter Johan Eklund, har endda erfaring med gambling fra 12-årsalderen. Det første møde sker ofte gennem spil som EA FC eller Counter Strike, hvor man med penge kan købe genstande, der efterfølgende kan bruges i de respektive spil. Og det er dybt foruroligende, mener han.
”Vi har eksempler på, at nogle bruger alle deres konfirmationspenge på de her spil.”
Uanset hvilken alder eller hvilke typer gambling der er tale om, er det den samme tretrinsraket, der går i gang og sætter spor i hjernen: indskud, tilfældighed, gevinst eller tab.
Det er derfor, Johan Eklund og den tidligere ludoman Michael står foran forsamlingen af elever i Skanderborg.
”Alle, som arbejder med det, har øjnene rettet mod udskolingen, gymnasiet og de øvrige ungdomsuddannelser. Vi håber, vi kan give eleverne noget at reflektere over, og at vi skaber en forebyggende indsats,” forklarer Johan Eklund.
Forebyggende indsats
”Jeg tabte 1.200 kroner og havde verdens bedste 18-års fødselsdag,” fortæller Michael.
Drengene på første række virker lige dele fascinerede og skræmte af historien om, hvordan den nu forhenværende ludoman fejrede, at han lovligt kunne sætte sig ind foran en lysende enarmet tyveknægt i en kiosk i Odense i nullerne.
”Oplægget handler meget om selverkendelse. Om at indse, at man måske har et problem, eller at man kan være på vej til at få et problem. Hvis oplægget hjælper nogle få elever, er det en succes,” siger hhx-elevernes lærer, Jonas Brandes Gaardsted.
”Som lærere er det en af vores primære opgaver at danne eleverne. Vi har et ansvar for at snakke med dem om nogle af de problemer, der kan opstå. Vi skal give dem viden om det her samfundsproblem og vise dem, at der er løsninger,” fortsætter han.
Johan Eklund er enig i, at det er vigtigt, at man både som institution og lærer går i dialog med eleverne om gambling og forsøger at lave en forebyggende indsats. Det er ikke hele løsningen, men helt afgjort en del af den, siger han.
”Gymnasierne skal aktivt kommunikere, at det er et klart brud på reglerne, hvis eleverne gambler i timerne eller pauserne. Det er lige så slemt som at drikke en sixpack,” siger han.
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode