Tekst_
Benjamin Mikkelsen
Foto_
Benjamin Mikkelsen
Aobo Tai husker stadig, at det i begyndelsen var svært at træde ind på et lærerværelse og deltage i den sociale snak om Superligaen, lokallivet og Dramaer på DR.
Udenlandske lærere og lærere med udenlandsk baggrund arbejder på de danske gymnasier. I en ny serie fortæller lærerne om kulturforskelle, undervisningen og om at arbejde i Danmark.
Har du lyst til at fortælle din historie, så skriv til Benjamin Mikkelsen bem@gl.org
“Jeg var nervøs for at træde ind på lærerværelset. Jeg kunne ikke forstå, hvad kollegerne sagde, når de snakkede. Det døjer jeg sommetider stadigvæk med. De snakker alt for hurtigt,” siger Aobo Tai med et smil om sin første tid som gymnasielærer i Danmark.
“Kulturforskellen gjorde, at jeg i starten ikke vidste, hvad jeg kunne snakke med mine kollegaer om. Jeg kendte intet til fodbold, det lokale eller deres familier. Men når de begyndte at snakke om det faglige, så kunne jeg være med i samtalen.”
Aobo Tai kom til Danmark i 2008 fra Harbin i Kina for at komme tættere på sin søster, der studerede i Sønderborg. Hun var 26 år og ankom med en bachelor i engelsk fra Tianjin Normal University og med et CV, der blandt andet omfattede undervisning på flere kinesiske skoler. Den nu 40-årig underviser har siden suppleret sit CV med en kandidat i engelsk fra SDU og efterfølgende med jobs som underviser på VUC Fyn, derefter VUC Syd, og er nu på deltid som lærer i kinesisk på Ørestad Gymnasium, hvor hun pendler til fra Sønderjylland.
Det er som om, der hele tiden skal spares, og det giver en usikkerhed.
De danske lærere
Aobo Tai har efterhånden dannet sig et godt indtryk af sine danske kollegaer gennem årene. Da snakken falder på, hvordan en typisk dansk lærer er, udbryder hun grinende:
“De snakker altid om problemer.”
Men det er ikke udpræget dårligt, forklarer Aobo Tai. Det er godt at italesætte problemerne. Og da der undervejs i interviewet bliver spurgt ind til problemer på de danske gymnasier, ændrer tonen sig hos Aobo Tai.
”Det er som om, der hele tiden skal spares, og det giver en usikkerhed. Jeg har efterhånden vænnet mig til det, men i starten gik jeg og frygtede for mit job hver eneste uge.”
Klasseværelsets forskelle
Som barn af det autoritetstro kinesiske skolesystem er der milevidt til det danske klasseværelse, som først falder til ro fem minutter efter undervisningen er startet. En lærer i Kina underviser med en enorm autoritet og respekt. Kæft, trit og retning, fristes man til at sige, fortæller Aobo Tai. Så da hun trådte ind som underviser i et dansk klasselokale, blev kulturchokket overvældende.
”Jeg troede ikke, min egen erfaring fra Kina kunne bruges. Så jeg prøvede at lære den danske måde at undervise på, da jeg startede med at undervise. I starten var det virkelig svært for mig at undervise eleverne. Jeg var stresset og græd , når jeg kom hjem fra arbejde. Eleverne havde ikke respekt for deres underviser, som jeg var vant til i Kina. De ville gerne have magten. Det var virkelig hårdt.”
Med tiden fik Aobo Tai erfaring. Med god sparring fra kollegerne ændrede hun sin måde at undervise på, så den passede bedre til de danske elever.
”Der var nogle søde kollegaer, der i starten var gode til at tilbyde deres hjælp. De var enormt hjælpsomme. Det er de heldigvis stadigvæk,” siger Aobo Tai.
Aobo Tai havde de største udfordringer med eleverne, da hun underviste i engelsk. I dag underviser hun kun i kinesisk, og hun kan mærke en anden adfærd blandt eleverne.
”Jeg er så heldig, at de elever, der typisk vælger kinesisk, gerne vil udfordre sig selv og er generelt meget motiverede.”
I Danmark leger eleverne de første år i skolen.
To forskellige skoler
Som selvproklameret ekspert i både det danske og det kinesiske skolesystem har Aobo Tai efterhånden gjort sig nogle betragtninger på forskelle og ligheder mellem det danske og kinesiske skolesystem.
“Den danske skole og den kinesiske skole er vidt forskellige. I Danmark leger eleverne de første år i skolen. Gradvist bliver skolen hårdere og mere selvstændig for eleverne. De danske elever får ikke lært disciplin fra barnsben op gennem skolesystemet.”
“I Kina er det stik modsat. Det er hårdt fra start, og de lærer tidligt at arbejde selvstændigt. Og så bliver gymnasiet og universitetet nemmere,” siger Aobo Tai.
Den gyldne middelvej, mener Aobo Tai, findes et sted mellem den blide danske skole og den hårde kinesiske skole, som gradvist bliver mildere med tiden.
Karakterer og standpunktskarakterer falder samtalen også på, da Aobo Tai gennemgår yderligere forskelle på de to skolesystemer.
“I Kina får eleverne karakterer ud fra test. Men i Danmark giver man også karakterer ud fra, hvordan eleverne er i timerne. Blandt andet om de rækker hånden op. Jeg synes, det er svært at vurdere eleverne og give standpunktskarakterer,” slutter Aobo Tai.
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode