Tekst_
Tina Rasmussen
Foto_
Privat
Flere og flere ledere overværer lærernes undervisning. Det er en positiv udvikling, mener eksperter. Men også fyldt med udfordringer.
Klart formål
Det skal være tydeligt fra starten af, hvorfor ledelsen vil overvære undervisningen. Ledelsen skal gøre det for at se lærerne udføre kerneydelsen og få en forståelse for, hvilke udfordringer de står med i hverdagen. Hvis formålet er uklart, vil nogle lærere opleve observationen som en kontrol eller som formålsløs.
Vælg fokuspunkt
Det fungerer godt, hvis den enkelte lærer peger på en eller to ting, som lederen skal have fokus på under observationen i klassen, og som man kan tale om efterfølgende. Så er der et konkret formål med observationen, og det føles ikke som en kontrol. Det skaber derimod tryghed.
Fælles refleksion
Der kommer mest ud af den efterfølgende dialog, hvis den foregår i en positiv tone, hvor det ikke handler om at finde fejl, men om, at leder og lærer sammen reflekterer over elevernes læring, og hvad der sker i klasserummet. Det er vigtigt, at lederen lytter.
Læs de andre artikler om observation af undervisningen:
Flere og flere ledere kigger med, når lærerne underviser
På Helsingør Gymnasium observerer ledelsen undervisningen: Det kræver tillid og øvelse
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode