Tekst_
Johan Rasmussen og Malene Romme-Mølby
Verden forandrer sig konstant, og dermed ændrer dannelsesbegrebet sig også. Unge har stor frihed og mange muligheder, men det kan også gøre det svært at navigere i livet. Dannelse i gymnasiet har måske aldrig været vigtigere. En forsker, en ‘brobygger’ og syv lærere sætter ord på, hvad dannelse i 2022 er eller bør være.
Lene Wittrup, Frederiksborg Gymnasium og HF
Om religion
“Jeg håber, at mine elever forlader gymnasiet med lidt ydmyghed over, at det, de mener og tror, er én mening ud af mange. I religion arbejder vi blandt andet med indefra- og udefraperspektivet. Eleverne skal kunne sætte sig ind i, hvordan det er at være buddhist. Men de lærer også at træde et skridt væk fra et – eventuelt deres eget – synspunkt og se det udefra. Hvorfor er flerguderi egentlig mere mærkeligt end at have én gud?
Jeg prøver ofte at lege djævlens advokat og mene det modsatte af eleverne, og det sætter gang i gode diskussioner og debatter. Faget religion gør eleverne bevidste om, at man kan forstå verdenen på mange måder, og det er vigtig almen dannelse.”
Astrid Hellerup Madsen, Aarhus Tech
Om dansk
“Opbygningen af teknisk eux betyder, at vi har komprimerede forløb på et par måneder, og derefter er eleverne i praktik, og vi ser dem ikke i et halvt år.
Det er ikke ideelt i forhold til dannelsesperspektivet, som kræver tid til refleksion.
De fleste elever er ikke specielt interesseret i danskfaget, men deres erhvervsfaglighed kan være en gave i den forbindelse. I litteraturhistorien er der meget om håndværk, arbejdere og sociale vilkår gennem tiden, som kan tale til håndværkere, sosu-assistenter eller pædagogiske assistenter, som jeg underviser. Eleverne kan for eksempel blive meget optaget af beskrivelser af arbejdernes vilkår i Pelle Erobreren. Når først den interesse er skabt, er det meget nemmere at engagere eleverne.
Almendannelse kan indgå i undervisningen på mange måder. En dag, jeg havde seks timers dansk med det samme hold, brugte en elev udtrykket ‘grønlænder-rundstykke’ om en formiddagsøl. Jeg droppede min planlagte undervisning og greb fat i ordet, og det blev begyndelsen til en virkelig god dag om magtsprog, skæve magtrelationer, kolonitid, hvordan vi taler sammen i forskellige sammenhænge og så videre. Vi fik nogle gode diskussioner, og til eksamen refererede flere elever til det, vi havde snakket om den dag.”
Lars Kristiansen, Skanderborg-Odder Center for Uddannelse
Om kemi
“Jeg hører nogle gange spørgsmålet fra mine elever: Hvorfor skal vi have kemi? Svaret er blandt andet, at kemi er en del af den almene dannelse, og at det er vigtigt at vide noget om alle de emner og problemstillinger, som vedrører vores samfund, og som vores politikere lovgiver om.
Målet med undervisningen er at gøre den virkelighedsnær, og jeg relaterer blandt andet kemien til klima, miljø, energi, fødevarer og sundhed. Kemi er et faktafag, hvor ting kan måles og bevises, og det er relevant i forhold til fake news og misinformation, som der er meget af. For at gøre faget nærværende afliver jeg myter, for eksempel at børn bliver hyperaktive af sukker. Faget kan lære eleverne at være mere kritiske.”
Helle Fraes Dittmann, Støvring Gymnasium
Om spansk
“I forhold til almendannelsen er spanskfaget for eksempel med til at åbne elevernes øjne for, at verden kan være meget anderledes end i Støvring.
Eleverne lærer ikke kun det spanske sprog, men arbejder også med historiske, politiske og samfundsmæssige aspekter i de spansktalende lande.
I undervisningen tager vi udgangspunkt i spansksproget materiale og taler blandt andet om kvinders rettigheder i Latinamerika, om synet på immigranter i USA og om Cataloniens ønske om selvstændighed. Kulturforståelse er med andre ord et meget vigtigt element, der hjælper med at udvide elevernes horisont og giver dem indsigt i, at demokrati, ligestilling og ytringsfrihed ikke er en selvfølge alle steder i verden. Jeg laver for eksempel indimellem den øvelse, at eleverne deles op i grupper, hvor de skal argumentere for eller imod en bestemt holdning. Det er god træning i forhold til at kunne lytte opmærksomt og samtidig blive bevidst om, hvad det vil sige at være tolerant.”
Leif Gammelgaard, HTX EUC Nord
Om matematik
“I matematik italesætter vi overhovedet ikke dannelse, men vi danner vel eleverne på to plan: Det ene er ved at give dem nogle konkrete kompetencer og studieforberede dem. Det andet plan handler om at styrke elevernes tro på, at de kan lære noget, sætte sig ind i nyt stof.
Matematik er nok det fag, hvor eleverne bruger mest tid på at være frustrerede. Den måde, man lærer matematik på, er ved, at man hele tiden får stillet nogle opgaver, som man ikke umiddelbart kan svare på. Så dannelsen ligger i at blive i frustrationen, holde fast og tro på, at man nok skal finde en løsning. Den del, tror jeg, man kan bruge mange andre steder i livet. Det er jo ingen hemmelighed, at vi indimellem har nogle elever, der ikke umiddelbart kan se, hvad de kan bruge matematik til i deres videre studie. Men den her mestringsforventning – troen på, at de kan lære noget nyt, selvom de aldrig har prøvet det før – kan alle bruge. Og oplevelsen af, at det kræver træning at lære noget nyt.
Jeg ser dannelse som et lag af kompetencer, som ligger ud over det rent fagfaglige. I vores verden handler det jo både om at tilegne sig ny viden på egen hånd – at løfte dem fra at være elev til at være studerende, men det handler også meget om at samarbejde med andre og have en læringssituation via et samarbejde. Det er lærerigt for eleverne at erfare, at for at have et fornuftigt udbytte af gruppearbejdet behøver det ikke nødvendigvis at være med dem, du fester godt med i fritiden, eller dem, du er på samme niveau med. Eleverne skal opleve, at der kan være en styrke i forskellighed.”
Mette Lilli Solgaard, Solrød Gymnasium
Om billedkunst
“Billedkunst og andre kreative fag kan være med til at lære eleverne at mærke sig selv, finde ud af, hvad de står for, og på den måde kan de tage ansvar for sig selv og samfundet. Hvis du ikke kan mærke dig selv, er du også nemmere til salg for eksempelvis konspirationsteorier og ting, du ser på Youtube.
De unge ser hele tiden billeder på Instagram, i reklamer og så videre, som giver en forestilling af, at noget er bedre end andet, og at man skal leve på en bestemt måde. Kunsten er i opposition til det og viser, at tingene og livet også kan være anderledes end det, vi er vant til at se. Billedkunst kan også træne hjernen og udvikle evnen til at sætte ting sammen på en ny måde. Hjernen modtager meget information, men hvis vi ikke er i stand til at sætte informationen sammen på nye måder, så udvikler vi os ikke.
I min undervisning laver jeg forskellige øvelser. For eksempel at vi ikke snakker, at eleverne ikke må bede om hjælp i 60 minutter eller skal male med venstre hånd. Det er svært for nogle elever, fordi de er meget søgende efter at få at vide, hvad de skal, og få anerkendelse. Men de skal lære at prøve ting af og bevæge sig ud i det uperfekte og mærke sig selv.”
Morten Gundel, H.C. Ørsted Gymnasiet Lyngby
Om samfundsfag
“Sidste år tog jeg et samfundsfagshold med til en Men in black-demonstration. Vi havde haft et forløb om konspirationsteorier, og jeg tænkte, at det var en god mulighed for at snuse til stoffet i virkeligheden. Eleverne talte med flere af demonstranterne, og udgangspunktet var, at de skulle prøve at forstå demonstranterne i stedet for at pege fingre ad dem. Jeg tror, eleverne lærte meget den dag, som måske ikke står direkte i læreplanen, men som er med til at danne dem og gøre dem kloge på andre måder.
På htx er der flere naturvidenskabelige og tekniske fag, som kan være instrumentelle og løsningsorienterede. Samfundsfag er et godt supplement, da faget i højere grad giver eleverne mulighed for at reflektere over ting og problemer, uden at man nødvendigvis kan fikse dem.
Samfundsfag giver selvfølgelig eleverne en overordnet forståelse af samfundet, og hvordan det fungerer, men faget arbejder også godt sammen med teknik- og teknologifaget for eksempel i forløbet produktudvikling. Her skal eleverne udtænke en teknisk løsning på et problem, men de skal via samfundsfag også forholde sig til de mennesker, som skal bruge løsningen. Det er en vigtig dannelseserfaring, at teknologi skal bruges af og hjælpe mennesker, som ofte tænker og handler meget anderledes end dem, der laver løsningerne.”
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode