Tekst_
Tina Rasmussen og Malene Romme-Mølby
Illustration_
Creative ZOO
På nogle skoler er samtalerne om tidsforbrug og arbejdsopgaver sat i faste rammer – på andre er de slet ikke indført. Implementeringen af elementer fra OK 21 sker meget forskelligt, viser rundspørge.
Gymnasielærernes seneste overenskomst, OK 21, indeholder en række krav om øget og løbende dialog mellem ledelse og medarbejdere. Lærer og leder skal ved normperiodens start drøfte lærerens opgaveportefølje. Derudover skal der ske en godkendelse af lærerens timeforbrug mindst hvert kvartal.
Men selvom OK 21 har været gældende i et år, er det langtfra alle skoler, der har indført samtalerne. Og på de skoler, der har taget hul på samtalerne, er opgaven blevet grebet vidt forskelligt an. Det viser en rundspørge, som Gymnasieskolen har lavet med tillidsrepræsentanterne på otte tilfældigt udvalgte skoler.
Samtalen skal ikke bare være et tidstjek, men en bredere snak om arbejdssituationen.
Der er stor forskel på, hvordan ledelserne på landets gymnasier opfatter overenskomstens krav om løbende dialog, fortæller tillidsrepræsentanterne. På nogle skoler er samtalerne valgfrie eller slet ikke indført, på andre er de lagt i faste rammer.
På Risskov Gymnasium har lærere og ledere lagt et stort arbejde i at skabe klare rammer for samtalerne. En arbejdsgruppe bestående af tillidsmænd, ledelse og et par lærere har udformet en fast dagsorden med temaer for samtalerne, der afholdes fire gange om året, fortæller tillidsrepræsentant Christian Jensen Mortensen.
Se mere på GL’s hjemmeside.
“Det har været meget vigtigt for os, at samtalerne har fokus på både det kvantitative og det kvalitative. Samtalen skal ikke bare være et tidstjek, men en bredere snak om arbejdssituationen. Et Excel-ark kan jo kun vise tiden, men ikke noget om opgaveløsningen,” siger Christian Jensen Mortensen.
Skolen har tidligere gjort sig erfaringer med lignende samtaler i forbindelse med OK 13.
“Men samtalerne døde hurtigt ud, fordi hverken medarbejdere eller ledelse oplevede, at de gav noget. De var nærmest bare et tidstjek.”
Emnerne til de fire møder er foreløbigt planlagt til at være lærerens opgaveportefølje, grundforløbet, eksamensperioden og kompetenceudvikling. Ved årets sidste samtale skal lærer og leder kigge tilbage på, hvordan året er gået.
Blandt lærerne er stemningen blandet i forhold til samtalerne, fortæller tillidsrepræsentanten.
“Nogle vil bare passe deres arbejde, andre vil gerne have en snak. Men jeg tror, det er vigtigt, at vi holder fast i, at alle skal deltage i samtalerne – det behøver jo ikke at tage lige lang tid,” siger Christian Jensen Mortensen.
“Det kan aldrig være en dårlig ting, at ledelsen kommer tættere på lærernes hverdag. Det kan jo ikke hjælpe noget, at man brokker sig over, at lederne ikke ved, hvad lærerne laver, hvis ikke man vil lukke ledelsen ind i arbejdet.”
På Nørre Gymnasium i København har man indført tre obligatoriske samtaler, mens den fjerde er frivillig. Tillidsrepræsentant -Mikkel Engholm Hvitved har sammen med sin TR-kollega, rektor og vicerektor talt sig frem til rammen for samtalerne.
Gymnasieskolen har talt med tillidsrepræsentanter for nedenstående tilfældigt udvalgte skoler om, hvordan samtalerne er implementeret.
Aarhus Handelsgymnasium
HF og VUC Klar
Kruses Gymnasium
Mulernes Legatskole
Nørre Gymnasium
Risskov Gymnasium
Rosborg Gymnasium og HF
Øregård Gymnasium
Hans indtryk er, at lærerne generelt er positive. Selv mener han, at samtalerne gør en forskel og er en succes.
“Samtalerne er et værdifuldt redskab. Nu er det i højere grad et fælles ansvar, at den enkelte lærer kan få arbejdstid og opgaver til at hænge sammen. Og man kan i højere grad få rygdækning til at file på kvaliteten, hvis det er nødvendigt,” siger Mikkel Engholm Hvitved.
Ledelsen på Nørre Gymnasium opfordrer lærerne til at tidsregistrere, men kun omkring halvdelen gør det. Det er ifølge tillidsrepræsentanten et problem, der svækker samtalerne.
“I mine øjne er tidsregistrering et centralt udgangspunkt for samtalen. Tidsregistreringen kan få betydning, når ledelsen skal tage stilling til eventuelt merarbejde,” siger Mikkel Engholm Hvitved.
Han håber, at han i samarbejde med ledelsen kan få flere til at tidsregistrere.
Han savner også planlægningstal på øvrige opgaver i porteføljerne. I dag er det kun antallet af moduler og elevtimer, der er synlige for lærerne.
“Jeg arbejder for mere tydelighed og gennemsigtighed. Det ønsker et flertal i lærerkollegiet også. Når der mangler gennemsigtighed, opstår der lettere en følelse af uretfærdighed,” siger Mikkel Engholm Hvitved.
Han fortæller, at der har været udfordringer i forhold til de kvartalsvise godkendelser, fordi han og ledelsen ikke har været helt enige om, hvordan de konkret skal forstås.
“Men det er vi ved at have landet,” lyder det fra tillidsrepræsentanten.
Nu er det i højere grad et fælles ansvar, at den enkelte lærer kan få arbejdstid og opgaver til at hænge sammen.
På andre skoler er der åbne planlægningstal med tid på al under-visning og øvrige opgaver i lærernes opgaveportefølje. Flere tillidsrepræsentanter nævner det som en forudsætning for, at samtalerne kan give værdi. En af dem er Henning Kjær Pedersen, der er tillidsrepræsentant på HF og VUC Klar. På skolen, der har afdelinger i Slagelse, Ringsted og Korsør, er der ikke åbne planlægningstal.
“Der er ikke så meget at tale om til samtalerne, hvis ikke man har gennemsigtighed og indsigt i planlægningstallene. Så kan læreren sidde med overtid og sige, at han ikke føler, at han har tid nok til opgaverne, imens lederen bebuder, at der er indregnet tid nok,” siger Henning Kjær Pedersen.
På HF og VUC Klar er man ikke kommet i gang med samtalerne endnu, men ledelsen har netop meldt ud, at der fra næste skoleår vil blive lagt fire samtaler ind om året. Hvis tidsregistreringen passer, er det dog ikke sikkert, at læreren bliver indkaldt til samtale.
På Kruses Gymnasium i Farum er samtalerne et tilbud til dem, der ønsker det. Det var ledelsens oplæg, efter at den nye overenskomst trådte i kraft, men også hvad et flertal af lærerne har givet udtryk for, at de ønsker, siger tillidsrepræsentant Jesper Olesen.
Ledelsen har ikke ønsket at kræve, at lærerne tidsregistrerer arbejdstiden, og færre og færre gør det, fortæller tillidsrepræsentanten, der dog understreger, at TR-teamet opfordrer kollegerne til både at tidsregistrere og gå til samtalerne. Han erkender dog, at som praksis på skolen er lige nu, så vil samtalerne ikke give meget mening.
“Det ville kræve, at ledelsen krævede, at alle tidsregistrerer. Desuden synes jeg, at detaljeringsgraden af vores portefølje er så mangelfuld, at den nærmest er ubrugelig. Der er kun sat timer på de helt basale ting som undervisningstimer baseret på hold, og så er resten nærmest én stor pulje,” siger Jesper Olesen.
Når de færreste lærere tidsregistrerer eller ønsker samtaler, hænger det sammen med, at der generelt i lærerkollegiet er en opfattelse af, at fordelingen af opgaver hænger meget godt sammen, understreger han.
Ifølge overenskomsten kan gymnasielærernes arbejdstid enten opgøres ved hjælp af tidsregistrering eller ved hjælp af en lokal aftale, som skolens ledelse og tillidsrepræsentant har underskrevet.
Men nogle skoler har kun en såkaldt forståelse. Det er en form for aftale, der dog ikke er underskrevet og derfor heller ikke er juridisk bindende som en formel arbejdstidsaftale.
Sådan er det på Mulernes Legatskole i Odense. Her har man hverken indført løbende dialog eller godkendelser.
“OK 21 har ikke haft nogen betydning for os,” siger tillidsrepræsentant Mads Ryttov.
Han ser ingen grund til at indføre samtalerne og har heller ikke fået nogen forespørgsler på det fra lærerne. Det samme gør sig gældende i forhold til tidsregistrering.
OK 21 har ikke haft nogen betydning for os.
“Vi har ikke behov for nogen af delene. Vi har tal på al undervisning og øvrige opgaver. Hvert år forhandler rektor og jeg en tidsramme på plads. Fra årets start ved man, hvad man skal lave, og hvad der er af tid til det,” siger Mads Ryttov og fortsætter:
“Bruger man mere tid på opgaven, end der er sat af til den, går man til mig eller ledelsen, og så tager vi en snak om det. Det er ret udramatisk.”
Der sker jævnligt justeringer i løbet af skoleåret. Er der en opgave, der viser sig at være langt mere omfangsrig end ventet, så bliver der tildelt flere timer til den som en ekstra bevilling, og det bliver rettet i næste års ramme. Der er også lærere, der får pålagt ekstra opgaver af ledelsen i løbet af året.
“Så finder vi et passende time-tal til opgaven i fællesskab, og det bliver så tilføjet lærerens årsopgørelse,” fortæller Mads Ryttov.
På Aarhus Handelsgymnasium har man også en forståelse. Her får lærerne en detaljeret opgavebeskrivelse med tidsangivelser på samt tilbud om et møde med lederen, hvis ikke man forstår arbejdsplanlægningen, fortæller tillidsrepræsentant Rasmus Hauge Alminde. I løbet af året inviteres lærerne desuden til en obligatorisk snak om, hvordan opgaverne og tidsforbruget hænger sammen.
“På mange måder passer skolen meget godt ind i OK 21’s principper om mere åbenhed og transparens i planlægningen af lærernes arbejde,” mener Rasmus Hauge Alminde.
Skolen har haft den nedskrevne forståelse siden 2013, og den er blevet revideret flere gange. Men ledelsen har endnu ikke været villig til at underskrive den.
“I princippet kunne vi jo godt køre hårdt på og kræve tidsregistrering og de fire samtaler indført. Men jeg fornemmer ikke, at der er opbakning til det blandt lærerne,” siger Rasmus Hauge Alminde.
“Kollegerne er ret tilfredse, fordi opgavebeskrivelserne giver en høj grad af gennemsigtighed. Opgavebeskrivelserne er så detaljerede, at vi blandt andet kan se tid på undervisning, fordybelse, studietur, eksamen og rettearbejde,” fortæller Rasmus Hauge Alminde, der understreger, at han stadig arbejder for at få en formel aftale.
Øregård Gymnasium
Aarhus Handelsgymnasium (Få tidsregistrerer)
Mulernes Legatskole (Ingen tidsregistrerer)
Kruses Gymnasium (Få tidsregistrerer)
Nørre Gymnasium (Halvdelen tidsregistrerer)
Risskov Gymnasium (Stort set alle tidsregistrerer)
Rosborg Gymnasium og HF (Stort set alle tidsregistrerer)
Aarhus Handelsgymnasium (Få tidsregistrerer)
Nørre Gymnasium (3 stk)
Risskov Gymnasium (4 stk)
Rosborg Gymnasium og HF (4 stk)
Aarhus Handels-gymnasium (2 stk)
HF og VUC Klar
Kruses Gymnasium
Øregård Gymnasium
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode