Dansebibel til gymnasiet
Egentlig er bogens titel misvisende, men det lyder omvendt heller ikke godt at bruge læreplanens Frie og koreograferede bevægelser til musik og lyd. Det sidste ville dog være mere dækkende, for her er en bog skrevet specifikt med gymnasieskolens idrætsundervisning i dette færdighedsområde for øje. Dette afspejles mest direkte i de fire detaljerede forløb, den er opdelt i: ét for hver årgang + et forløb til B-niveau.
Det første forløb er det klassiske Opvarmning. Som alle forløbene er det uhyre detaljeret beskrevet, nærmest fra minut til minut i de enkelte lektioner. Og lad det være sagt med det samme: Der er gode ideer at hente gennem hele bogen, selv inden for dette første område, som de fleste idrætslærere allerede føler sig hjemme i.
Dernæst følger et forløb til 2.g i Dansens elementer, der giver eksempler på lektioner med forskelligt fokus, fx tempo, brug af rummet eller balancer. Dette forløb munder ud i, at eleverne skal skabe deres egen koreografi.
Først i 3.g. kommer der et mere klassisk danseforløb, kaldet Stilarter, hvor der er lektioner i vals, cha-cha-cha, aerobic og hiphop. Også dette forløb afsluttes med at eleverne selv skal på banen og skabe en koreografi.
En af Gustafssons pointer er, at forløbene over de tre årgange skal bygge på en klar progression. Dette hindrer dog ikke, at man kan plukke i øvelserne efter behag eller benytte de tilhørende arbejdsark. Hører man til de knap så kompetente inden for området, så kan de detaljerede beskrivelser af koreografierne undervejs godt blive lidt vanskelige at følge med i. Det hjælper lidt, at der er en del fotografier af trin og bevægelseselementer. Men samtidig ville det have været helt optimalt, hvis man her kunne udnytte nogle af mulighederne for at knytte et website med filmklip til bogen. Det skal dog ikke hindre den varmeste anbefaling af bogen, som man skal være et skarn for ikke at værdsætte.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode