Sildig opvågnen?
Ingen synes tilsyneladende at have bemærket det. Eller er det en kras, men forståelig kollektiv fortrængning, der har bemægtiget sig sindene? Har kølleslaget været aldeles bedøvende? Er konsekvenserne for uoverskuelige, så man af bekvemmelighedsgrunde fortsætter, som om intet var hændt? Nå, fisken på disken: Med OK 13 vedtog den socialdemokratisk ledede regering de facto at nedlægge fagforeningerne for alle landets lærere. Derfor er Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) død, stendød. Hvad der er grunden til, at man insisterer på at lege fagforening, ved jeg ikke –- magelighed måske, apparatet måske, at man for alt i verden i det mindste bare vil synes at være noget, måske? Debatten i Gymnasieskolen har siden været så godt som ikkeeksisterende. Ved repræsentantskabsmødet forud for afstemningen om OK 15 var der ingen debat. Formanden mente beroligende, at det skyldtes ”mæthed”. Og til den karakteristik rinder Rifbjergs digt ”Det er blevet os pålagt” den gamle dansklærer i hu. Her bestemmes ”den statistisk pålagte mæthed” som ”mæthed i mellemgulvet, gulvet mellem kvalmen og opkastet”. Det er, hvad der er tilbage.
Og hvad foreslår du så? Jo, skynd jer. Nedlæg GL, inden I om kort tid ved en stor 125-års jubilæumskonference vil fejre GL's 125-års fødselsdag (blandt andet med tale af Christine Antorini). Gør boet op. Udbetal overskuddet til medlemmerne i forhold til deres samlede indbetalinger over årene. Og så, inden I drejer nøglen om: Sørg for, at vi alle får tegnet en billig forsikring, der sikrer os professionel juridisk assistance, hvis vi kommer i konflikt i forhold til det, ”der er blevet os pålagt”. Mere behøver vi ikke.
Flemming Juhl
HF-Centret Efterslægten
SVAR
Nødvendigt med et stærkt GL
Kære Flemming Juhl, tak for dit indlæg. Jeg kan dog ikke genkende Gymnasieskolernes Lærerforenig (GL) i dine referencer til Steen Steensen Blicher og Klaus Rifbjerg. GL er hverken stendød eller mæt. Tværtimod arbejder vi hårdt for at varetage medlemmernes interesser.
Med tabet af aftaleretten og et stigende krav om effektiviseringer og besparelser vokser presset på den enkelte lærer. Disse udfordringer løser vi ikke ved at lade den enkelte lærer tage sagerne i egen hånd. Nej, det gør vi i fællesskab gennem kollektiv handlen i et stærkt GL, som er alle GL’s medlemmer. Det stærke fællesskab er vigtigere end nogensinde før.
Dit indlæg afspejler i høj grad de udfordringer, vi står over for. Jeg ved, at mange medlemmer er skeptiske. De har svært ved at se, at GL gør en forskel, ikke mindst i lyset af konsekvenserne af OK 13. Men vi gør en forskel. Og vi kan gøre den endnu større ved at stå sammen og fortsat arbejde målrettet og ihærdigt.
Vi skal blive bedre til at synliggøre arbejdet. Både det, der foregår lokalt i GL, og det, der foregår centralt. Et eksempel på et område, hvor niveauerne spiller tæt sammen, er i vores projekt "professionel kapital". Det er et samarbejdsprojekt baseret på samarbejde mellem ledelse og lærere på skolerne. Målet er, at skolerne via det redskab, GL stiller til rådighed, kan udvikle sig, så lærere og ledelser sikres bedre rammer for at varetage kerneopgaven i gymnasieuddannelserne.
En anden indsats, som ikke er så synlig, men som er yderst omfattende, er GL’s assistance til mange lærere og til mange lærerkollegier. Assistancen bidrager til at få tingene til at fungere i forhold til de nugældende arbejdstidsregler.
Også når det gælder uddannelsespolitikken, er vi udfordret af de reformer, regeringen og et flertal i Folketinget har vedtaget, blandt andet reformen af erhvervsuddannelserne. Dertil kommer de politiske drøftelser af karakterer som adgangskrav til gymnasieuddannelserne, som vil fortsætte efter et folketingsvalg. Også her er det nødvendigt med et stærkt GL, der kan belaste politikere og embedsmænd med viden om gymnasieuddannelserne.
GL skal fortsat forsvare kvalitet, faglighed og dannelse, og vi skal fra første parket afvise den voldsomme markedsgørelse af uddannelsessystemet, som vi oplever i disse år. Opgaver og udfordringer har vi nok af. Dem skal vi løse i fællesskab i et stærkt GL. Jeg håber, at dit indspark vil opildne til yderligere debat. Jeg vil dog ikke undlade at sige, at jeg oplever stor debatlyst, når jeg for eksempel deltager i GL-arrangementer på skolerne.
Annette Nordstrøm Hansen
Formand for GL
SVAR
Vi har brug for et stærkt GL
Flemming Juhl mener, at Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) efter OK 13 er død. Det fortjener et svar: I en tid, hvor presset på velfærdsstaten og dermed også gymnasiet er ekstremt, er der mere end nogensinde brug for en fagforening, der kan bremse forringelserne. I en tid, hvor globaliseringen sætter pres på udviklingen af uddannelser, er der brug for en fagforening, hvor vi sammen kan præge retningen i uddannelsespolitikken i overensstemmelse med vore ønsker. Og netop i en tid efter OK 13, hvor ledelserne har fået deres magt forøget markant, er der brug for, at lærerne på skolerne står sammen i forening i stedet for at kæmpe deres egen sag. Hvis det ikke skal ske med fagforeningens støtte, har jeg meget svært ved at forestille mig, at det vil ske. Et samlet lærerkollegium i den lokale GL-klub står væsentligt stærkere end individer, der kan spilles ud mod hinanden. Det er rigtigt, at nogle centrale redskaber for fagforeningen er taget bort ved OK 13, men for det første har GL-sekretariatet netop på grund af OK 13 endnu mere arbejde med at hjælpe medlemmerne – især med at få anerkendt merarbejde. For det andet arbejder vi hårdt for at geare foreningen til de nye vilkår. For eksempel arbejder vi målrettet på at forbedre vores tillidsrepræsentantuddannelse, så tillidsrepræsentanterne bliver bedre til at samle lærerkollegierne. Men skal det have succes, kræver det selvfølgelig også, at vi alle som medlemmer ikke bare opgiver GL. Tværtimod skal vi alle engagere os mere i fællesskabet for at vinde en ny styrke.
Kåre Blinkenberg
Medlem af GL’s hovedbestyrelse (Liste 1)
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode