Det nyeste nummer af Gymnasieskolen udkommer i denne uge med et tema om digitalisering. Her zoomer vi ikke kun ind på den aktuelle virtuelle undervisning, men vi kigger også mere generelt på, hvordan det går med digitaliseringen ude på skolerne.
Mange lærere kaster sig på egen hånd over digitalisering i undervisningen, men der er også brug for en fælles indsats på området. Og der er behov for et særskilt fokus på teknologiforståelse i gymnasiet, mener de to forskere Christian Dalsgaard og Ole Sejer Iversen fra Aarhus Universitet.
Det er en voldsom opgave for den enkelte at finde ud af, hvordan teknologien bedst bruges og understøtter faget og undervisningen. Det skal ikke være op til den enkelte.
Både lærere og ledere har en finger med, når skoler udforsker digitaliseringens muligheder i forhold til fagene. Men det kræver tid og centrale mål, fortæller ledere.
Der skal være plads til, at lærerne udforsker det digitale i forhold til deres fag forskelligt.
Efter coronatiden
To lærere, en rektor og en uddannelsesforsker ser på, hvad coronatiden med virtuel undervisning har lært landets gymnasielærere.
Fra nu af er virtuel undervisning en del af hverdagen. Det er en ekstra ting i værktøjskassen, vi vil bruge, når det giver mening.
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode