Ecco klæder sønderjyske gymnasieelever på til at møde verden
No image

Ecco klæder sønderjyske gymnasieelever på til at møde verden

På Tønder Handelsgymnasium har man indgået et samarbejde med skogiganten Ecco om en ny international studieretning. Her kobles teorien sammen med den virkelighed, der gør sig gældende på Ecco. Det giver anledning til virksom­hedsbesøg i både Tyskland, Holland og Kina.

Med sine blå, barakagtige bygninger er der ved første øjekast ikke meget prestige og internationalt udsyn at spore på Tønder Handelsgymnasium. Men ambitionerne er store, og teamet omkring skolens nye internationale studieretning kigger ikke bare mod Tyskland, det har også forbindelser i både Holland og Kina.

Forbindelserne trækkes gennem Ecco, en af de største virksomheder i Sønderjylland, og planen er, at den teoretiske undervisning i flere af fagene på hhx helt konkret skal tage udgangspunkt i internationale cases fra Ecco.

Ifølge Brian Sloth, der er lærer og med i gymnasiets internationale team, er det ikke nyt for skolen at samarbejde med virksomheder. Men det er nyt, at begge parter engagerer sig så meget i hinanden, som det er tilfældet i samarbejdet om den internationale studieretning.

”Begge parter har committet sig til, at vi prøver at gøre en ekstra indsats for at overbevise den travle underdirektør om, at han skal sætte en time af til eleverne, fordi det er lige nu og her, det passer bedst ind i undervisningen. Med et ad hoc-samarbejde er der større risiko for at få et nej,” fortæller han.

”De tager os seriøst”
Et formaliseret samarbejde som det, Tønder Handelsgymnasium har indgået med Ecco, kan for nogen måske ligne et salgsfremstød rettet mod det yngre segment. Hvis det er tilfældet, er det slået helt fejl. Ikke én eneste af eleverne går i Ecco-sko – det fodformede image hænger ved. Alligevel er eleverne begejstrede for samarbejdet.

”Det er fedt, at vores arbejde betyder noget,” siger Pernille Lind, der går i 1.c, som er den internationale studieretning, og selv har et par farvestrålende Nike Free på.

Elever og lærere bliver konstant mødt med en reel faglig interesse fra Eccos side. For eksempel forud for efterårets studietur til Hamborg, hvor eleverne fik udstukket konkrete opgaver. På turen analyserede de både Eccos og konkurrenternes butikker, og tilbage i Danmark skulle der afrapporteres over for relevante medarbejdere i den danske afdeling.

”De tager os virkelig seriøst,” siger Dennis Brink, der også går i 1.c.

Virkelighedsnær undervisning
Både lærere og elever er enige om, at den absolut største fordel ved at samarbejde med Ecco er den oplagte kobling mellem teori og praksis.

”Mens vi i andre klasser står og fisker efter cases til at eksemplificere en teori, så ligger det lige for at hive Ecco ind,” siger Søren Bladt, der underviser den internationale klasse i afsætning.

”Eleverne har ingen forforståelse for, hvad et sortiment er, når de kommer direkte fra folkeskolen. Så det er en kæmpe fordel at kunne tage udgangspunkt i en virksomhed, eleverne kender fra andre sammenhænge, når man skal forklare dem om bredde og dybde i et sortiment,” uddyber han.

Også dansklærer Lars Hansen tager Ecco med i undervisningen, og i foråret skal eleverne analysere virksomhedens kommunikationsstrategi og reklamefilm. Han sammenligner partnerskabet med Ecco med det at have en forfatter med i undervisningen, hvor eleverne får lov til at stille spørgsmål til tankerne bag et værk.

”Vi får lov til at komme med helt ind i maskinrummet og få svar på, hvilke tanker der rent faktisk ligger bag en reklame. Vi kan godt have en ide om, at reklamen vil det og det, men hvor gennemtænkt er det, og i hvor god tid er det planlagt? Normalt er det noget, vi gætter os til,” forklarer Lars Hansen.

En god start
Selvom samarbejdet kører på skinner, og alle ser store fordele i at samarbejde med mastodonten Ecco, er det ikke ensbetydende med, at Ecco skal være eneaktør på den internationale studieretning for evigt.

”Ecco er en start, en rigtig god start. Men vi forestiller os, at vi på sigt skal etablere nye samarbejder med andre lokale virksomheder og på den måde føre den internationale linje i nye retninger,” siger Brian Sloth.

Skolens uddannelsesleder Palle Guldbrandsen understreger, at balancen mellem, hvornår Ecco er interessant, og hvornår elever og lærere får for meget, er hårfin.

”Vi skal ikke ende der, hvor vi er ved at brække os over Ecco-sko. Derfor er studieretningen også tilrettelagt sådan, at Ecco-koncentrationen bliver mindre og mindre i løbet af de tre år,” siger han.

Læs mere om samarbejdet mellem Tønder Handelsgymnasium og Ecco på gymnasieskolen.dk.