Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
blogger_stinne_krogh_poulsen

12-tals piger og taber-drenge – er det virkelig så enkelt?

6. marts 2017
Skrevet af_
Stinne Krogh Poulsen
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I de sidste fire uger har vi i programmet ”Drengen mod pigerne” på TV 2 kunnet følge en gruppe 3.G-elever på Brønderslev Gymnasium i jagten på studenterhuen og ikke mindst deres engagerede læreres store indsats

Onsdag sluttede det hele med en rød hue, og forhåbentlig levede studenterne herefter lykkeligt til deres dages ende som læger, dyrelæger, musikere mm.
Tilbage står en del spørgsmål, som programmet desværre ikke formåede at besvare, og ikke mindst står der nogle kønsstereotyper og skærer i øjnene som aldeles ukommenterede og uafprøvede.
For er det rigtigt, at piger pr. definition er ”12-tals piger”, som alle vil læse medicin, og at drenge pr. definition er tabere, som hellere vil spille FIFA og gå i byen, og som først tager sig sammen til den sidste eksamen? Sådan fremstiller TV2 nutidens gymnasieelever, og skulle man ikke have forstået det, understreges det i titlen ”Drengene mod pigerne”. 

Jeg anfægter ikke, at der findes 12-tals piger, som trænger til at løfte foden fra karakter-speederen, eller at der findes drenge, som aldrig rigtig kommer i gear i gymnasieårene. Jeg anfægter, at TV 2 sender fire timers TV, hvor man konstaterer, at sådan er det uden at udfordre stereotyperne eller undersøge de bagvedliggende årsager til forskellen.

Mest grelt står det til med Mikkel, som er typecastet som drengen, der med en e-cigaret i den ene hånd og en Playstation i den anden sjofler sig igennem tre år i gymnasiet. Mikkel er en af ”taber-drengene”, forstås. Først i sidste afsnit hører vi, at Mikkels ønske er, at hans far, som er alkoholiker, skal komme til studenterfesten (spoiler: far kommer, alt ender godt). Men hvad nu, hvis Mikkel faktisk er programmets egentlige succeshistorie? Hvad nu, hvis Mikkel faktisk er en mønsterbryder, som får en studentereksamen mod alle odds? Hvad nu, hvis Mikkel er et eksempel på det gode arbejde, som gymnasielærerne i Brønderslev og andre steder gør for at sikre alle unge så lige vilkår som muligt i uddannelsessystemet? Hvad nu, hvis man havde interesseret sig for den ulighed, der er i at tage en studentereksamen, når man bor i en hjem, hvor far drikker kontra de unge, som er fra hjem med bogreol? Den vinkel udelader TV 2 desværre til fordel for den forenklede version, der udelukkende baserer sig på køn.

”Drengene mod pigerne” er på mange måder et spændende og relevant program, og man kunne have ønsket, at man havde brugt programmet til at udfordre de stereotyper om køn, som programmet i stedet ender med at cementere. Rosenthal har ikke levet forgæves, og som lærere har vi en opgave i at udfordre de kønsstereotype opfattelser, som samfund og medier pålægger vores elever. 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater