Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
blogger_stinne_krogh_poulsen

12-tals piger og taber-drenge – er det virkelig så enkelt?

6. marts 2017
Skrevet af_
Stinne Krogh Poulsen
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I de sidste fire uger har vi i programmet ”Drengen mod pigerne” på TV 2 kunnet følge en gruppe 3.G-elever på Brønderslev Gymnasium i jagten på studenterhuen og ikke mindst deres engagerede læreres store indsats

Onsdag sluttede det hele med en rød hue, og forhåbentlig levede studenterne herefter lykkeligt til deres dages ende som læger, dyrelæger, musikere mm.
Tilbage står en del spørgsmål, som programmet desværre ikke formåede at besvare, og ikke mindst står der nogle kønsstereotyper og skærer i øjnene som aldeles ukommenterede og uafprøvede.
For er det rigtigt, at piger pr. definition er ”12-tals piger”, som alle vil læse medicin, og at drenge pr. definition er tabere, som hellere vil spille FIFA og gå i byen, og som først tager sig sammen til den sidste eksamen? Sådan fremstiller TV2 nutidens gymnasieelever, og skulle man ikke have forstået det, understreges det i titlen ”Drengene mod pigerne”. 

Jeg anfægter ikke, at der findes 12-tals piger, som trænger til at løfte foden fra karakter-speederen, eller at der findes drenge, som aldrig rigtig kommer i gear i gymnasieårene. Jeg anfægter, at TV 2 sender fire timers TV, hvor man konstaterer, at sådan er det uden at udfordre stereotyperne eller undersøge de bagvedliggende årsager til forskellen.

Mest grelt står det til med Mikkel, som er typecastet som drengen, der med en e-cigaret i den ene hånd og en Playstation i den anden sjofler sig igennem tre år i gymnasiet. Mikkel er en af ”taber-drengene”, forstås. Først i sidste afsnit hører vi, at Mikkels ønske er, at hans far, som er alkoholiker, skal komme til studenterfesten (spoiler: far kommer, alt ender godt). Men hvad nu, hvis Mikkel faktisk er programmets egentlige succeshistorie? Hvad nu, hvis Mikkel faktisk er en mønsterbryder, som får en studentereksamen mod alle odds? Hvad nu, hvis Mikkel er et eksempel på det gode arbejde, som gymnasielærerne i Brønderslev og andre steder gør for at sikre alle unge så lige vilkår som muligt i uddannelsessystemet? Hvad nu, hvis man havde interesseret sig for den ulighed, der er i at tage en studentereksamen, når man bor i en hjem, hvor far drikker kontra de unge, som er fra hjem med bogreol? Den vinkel udelader TV 2 desværre til fordel for den forenklede version, der udelukkende baserer sig på køn.

”Drengene mod pigerne” er på mange måder et spændende og relevant program, og man kunne have ønsket, at man havde brugt programmet til at udfordre de stereotyper om køn, som programmet i stedet ender med at cementere. Rosenthal har ikke levet forgæves, og som lærere har vi en opgave i at udfordre de kønsstereotype opfattelser, som samfund og medier pålægger vores elever. 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater