Du er her
Nyhed
|
17. aug 2017

Hård kritik af ministerens nye rådgivningsgruppe

Undervisningsministeren er overrasket over, at undervisningsordførerne fra R, S og SF beskriver hendes arbejdsform som udemokratisk.

Foto: 
Leitorp + Vadskær
"Udemokratisk og egenrådig," lyder kritikken fra undervisningsordførerne fra S,R og SF, efter at undervisningsministeren har udpeget en rådgivningsgruppe i forbindelse med arbejdet med naturfagsstrategien.
Af: Malene Romme-Mølby

Tre partier går nu sammen om kritik af undervisningsminister Merete Riisager (LA). Det sker, efter at ministeren har nedsat en gruppe, der skal rådgive i det videre arbejde med en national naturvidenskabsstrategi.
Undervisningsordførerne fra Socialdemokratiet, De Radikale og SF undrer sig over, at ministeren vælger at udpege sin egen rådgivningsgruppe, kort efter at den officielle strategigruppe til en naturvidenskabsstrategi har afleveret sine anbefalinger til ministeriet.

“Vi mener, at det i sig selv er en præstation, at så mange forskellige organisationer er blevet enige om et samlet bud på en strategi. Derfor er det mangel på respekt for gruppens faglighed, at du nu har valgt at nedsætte en personligt udpeget rådgivningsgruppe, der skal tage stilling til ekspertudvalgets anbefalinger. Det virker udemokratisk og svækker rapportens faglige legitimitet, at ministeren udpeger en slags ”overdommere”, der skal tage stilling til anbefalingerne,” skriver Jacob Mark (SF), Annette Lind (S) og Lotte Rod (R) i en fælles henvendelse til ministeren.

Strategigruppen til naturvidenskabsstrategi bestod af 33 organisationer og 11 eksperter og blev nedsat af Undervisningsministeriet og den tidligere undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) sidste efterår.
I juni kom strategigruppen med 14 anbefalinger til en national naturvidenskabsstrategi, der skal være med til at sikre, at flere unge i fremtiden vælger uddannelser inden for de tekniske, digitale og naturvidenskabelige områder.

Lærerne undrer sig
Hos Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), der også var med i strategigruppen, vækker ministerens nye rådgivningsgruppe også undren.

“Ministeren er i sin gode ret til at rådføre sig med de personer, som hun vil, men det virker ejendommeligt, at ministeren endnu engang har behov for at nedsætte en personligt udpeget rådgivningsgruppe,” siger Jeppe Kragelund, der er formand for GL’s uddannelsesudvalg og tilføjer:

“Jeg håber derfor, at ministeren vil arbejde videre med de 14 anbefalinger og anerkende den styrke, som ligger i, at anbefalingerne er givet i et samarbejde mellem 33 organisationer med interesse og viden om den naturvidenskabelige undervisning i Danmark. En bred opbakning er en enorm styrke den dag, forslag skal omsættes til handling.”

S, R og SF henviser også til, at det ikke er første gang, at ministeren personligt udpeger en rådgivningsgruppe.

Læs: Minister håndplukker medlemmer til ekstra arbejdsgruppe

“I forbindelse med den nye gymnasiereform og udarbejdelse af de nye læreplaner gjorde du det samme. Her havde ministeriets fagfolk, sammen med over 7.000 lærere, udarbejdet læreplaner til alle fag. Herefter valgte du at rådføre dig med en lille kreds af lærere, og som resultat blev flere af læreplanerne justeret,” skriver de tre undervisningsordførere og tilføjer:
“Man kunne få den tanke, at ministeren ikke har tiltro til embedsværket og til lærerne.”

De tre undervisningsordførere mener, at det skaber unødig modstand i forligskredsen bag gymnasiereformen, når de skal samarbejde og stå på mål for en reform, der implementeres “så egenrådigt af ministeren” .

Lytter ikke kun til eliten
Undervisningsministeren er overrasket over, at ordførerne beskriver hendes arbejdsform som udemokratisk.

“Enhver regering har ret til og mulighed for at lytte til alle mulige aktører, før den beslutter sig på et givent område. At jeg gør det så transparent, ved at oplysningerne om rådgivningsgruppen er offentligt tilgængelig, ligger da i en naturlig forlængelse af en demokratisk tænkning,” siger Merete Riisager til gymnasieskolen.dk.

Hun fortæller også, at det er hendes målsætning som minister at høre så mange forskellige aktører, inden hun beslutter sig.

“Jeg vil gerne have input både fra aktører, der har sin vante gang i ministeriet, og fra andre, der ikke er en del af den pædagogiske elite, og som måske ikke tidligere har bevæget sig så hjemmevant i ministeriet,” siger Merete Riisager og tilføjer:

“Det bidrager til, at jeg får nogle friske input, der kan udfordre den vante tankegang på området.”

Rådgivningsgruppen skal rådgive hende og bygge videre på det gode fundament, der ligger i anbefalingerne, fortæller ministeren.

“Jeg synes, at der er lagt et stort arbejde i anbefalingerne, og at det er et grundigt forløb. Men det er en kompleks øvelse at lave en naturfagsstrategi, så nu vil jeg lytte til flere aktører, inden regeringen beslutter sig for, hvad den mener,” siger Merete Riisager.

Brud med demokratiet
S, SF og R opfordrer i deres henvendelse ministeren "til at vælge en anden arbejdsform fremadrettet”.

Den opfordring undrer undervisningsministeren.

“Det lyder højst besynderligt. Jeg går da ud fra, at enhver siddende regering - også hvis den nuværende opposition sad i regeringen - vil lytte til så mange aktører som muligt, så man kan få belyst en sag fra mange sider. Alt andet ville da i den grad være et brud med demokratiet. Hvis jeg var i opposition, kunne jeg aldrig finde på at bestemme, hvem en regering skal spørge til råds.  Og jeg vil da også fortsætte med at lytte til så mange aktører som muligt,” siger Merete Riisager.

Rådgivningsgruppen har en møderække i august og i starten af september og forventes at aflevere anbefalingerne til undervisningsministeren midt i september.

Det forventes, at regeringen kommer med et udspil til en naturvidenskabsstrategi senere på året, oplyser Undervisningsministeriet.

Kommentarer

0
You must have Javascript enabled to use this form.