Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav
  • Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering
  • Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
ArbejdsmiljøOverenskomst Ytringsfrihed

Ytringsfrihed for alle gymnasielærere

18. september 2018
Skrevet af_
Anne Sophie Huus Pedersen

Trods medvilje blandt de største partier på Christiansborg er der stadig forskel på gymnasielærernes rettigheder, når det handler om retten til at ytre sig som offentligt ansat.

Undervisningsministeren betonede i sin fremlæggelse af 2017-reformen vigtigheden af, at vi skal undervise vores elever i demokratiske værdier. Det er naturligvis oplagt, at ministeren har et uddannelsespolitisk fokus, når hun udbreder sig om ytringsfrihed i det offentlige rum. Vi støtter fuldt og helt udmeldingen, men det er paradoksalt, at der på den ene side prædikes fokus på ytringsfrihed for eleverne (og at gymnasielærere tillige beskyldes for at lide af berøringsangst over for emnet i undervisningen), samtidig med at ytringsfriheden er begrænset for lærerne på de erhvervsgymnasiale uddannelser.

Som offentligt ansat har man frihed til at ytre sig offentligt om sin arbejdsplads, da offentlige arbejdspladser er underlagt forvaltnings- og offentlighedsloven. Den frihed gælder imidlertid ikke for gymnasielærere ansat på erhvervsskolerne, da disse skoler formelt set opfattes som private institutioner.

På skoler, hvor almene gymnasier er fusioneret med erhvervsskoler, er lærerne omfattet af bestemmelserne i offentlighedsloven, imens det modsatte er tilfældet, når handelsgymnasier og tekniske gymnasier står alene eller er fusioneret med hinanden. Denne forskel, som begrundes historisk, er helt uacceptabel.

I forvejen har ytringsfriheden ofte trange kår på erhvervsskolerne, hvor komplekse samarbejdsstrukturer udvander indflydelsen, og direktioner og bestyrelser med den tunge beslutningskompetence har et bredere eller helt andet fokus end skolens gymnasieafdelinger. Det er som lærer på en erhvervsskole svært at få sin stemme hørt.

På erhvervsskolerne opfatter den øverste ledelse typisk uddannelserne som dele af en samlet virksomhed, og man overtager værdier og virksomhedskulturer fra det private arbejdsmarked. Det kan for eksempel betyde, at man som medarbejder skriver under på at omtale skolen loyalt og kommunikere positivt med ”kunder og leverandører” i sin ansættelseskonkrakt, og at man i højere grad forventes at forholde sig ukritisk til ledelsen på arbejdspladsen.

I forbindelse med fusioner hører det desværre ofte med, at lærernes ret til at have egen TR på afdelingen anfægtes af ledelsen. Vi ved, at disse angreb ofte kommer fra toppen af organisationen, hvor man har svært ved at se værdien af dialogen med medarbejdernes repræsentant. Dette er med til at udhule ytringsfriheden og fører ofte til frustration blandt medarbejderne, som måske end ikke har en ledelse til stede på egen afdeling i hverdagen.

Vi vil i GL arbejde målbevidst for, at der, også i forhold til ytringsfrihed, skabes lige vilkår for alle lærere – uanset skoleform og uddannelsessted.

Med venlig hilsen

Peter Madsen, medlem af GLs hovedbestyrelse og kandidat for Liste 1.

Anne Sophie Huus Pedersen, medlem af GLs områdebestyrelse for erhvervsgymnasier og kandidat for Liste 1.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • folketingets_ombudsmand2

    Ombudsmand: Gymnasielærere har fuld ytringsfrihed

  • folketinget_eksterioer

    Politisk pres for at ændre gymnasielæreres ytringsfrihed

  • Aftalehænder shutterstock_128351045
    Arbejdsmiljø Karriere Overenskomst

    Aftale på plads for fyret lærer

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater