Temaer i kunsten 2 - grundbog til billedkunst

Fin helheds­virkning

Overskriften på kapitlet Murmaleri – Fra hulemaleri til street art er ­ganske betegnende for den nuancerede grundig­hed og det tidsmæssige overblik, der præger den nye billedkunstudgivelse Temaer i kunsten 2. I ka­pitlet følger man således udviklingen i murmaleriets historie fra Cauvet-­hulen i Ardèche-dalen over renæssancens freskomaleri og barokkens trompe l’oeil-effekter til 1900-tallets mexicanske nationaldekorationer og 00’ernes banksyske gadeinterven­tioner. Alt sammen formidlet i et letforståeligt sprog og illustreret med flotte farvegengivelser på blot 14 sider. Kapitlet afsluttes, som de andre kapitler i bogen, af en række forslag til både teoretiske og praktiske opgaver og øvelser, her med relation til såvel offentlig som institutionel udsmykning. Man er med andre ord godt klædt på, hvis man som nyuddannet skulle forvilde sig ud i den didaktiske balanceakt, det er at undervise i faget billedkunst. Resten af bogens kapitler, omhandlende perspektiver i ­kunsten, politisk kunst, naturindtryk i kunsten, selvportrættet, den moderne kvinde i kunsten, skulpturen i det offentlige rum, spanske billed­dialoger og analysemetoder, giver læseren den sidste rygstøtte, så man let og elegant holder sig på den spændstige line og ser sig selv danse ind i et ballerina-maleri af Edgar ­Degas. Well, den røde tråd i bogens kapitler fornægter sig i al fald ikke.

Eneste indvending herfra er ­nogle få mindre upræcisheder i sproget/billedlæsningen. Som når det ­hævdes, at de perspektiviske linjer i Roy ­Lichtensteins billede Interiør med Åkander fra 1991 bryder med Albertis perspektivregler, når den sorte ­farve dømmes helt ude af impressionisternes billeder, eller når det lineære perspektiv betragtes som grundlaget for modernismens arkitektur. Detaljer, som dog ikke forstyrrer den fine helheds­virkning. Godt nyt fra Wolter i Vejle.