Fin helhedsvirkning
Overskriften på kapitlet Murmaleri – Fra hulemaleri til street art er ganske betegnende for den nuancerede grundighed og det tidsmæssige overblik, der præger den nye billedkunstudgivelse Temaer i kunsten 2. I kapitlet følger man således udviklingen i murmaleriets historie fra Cauvet-hulen i Ardèche-dalen over renæssancens freskomaleri og barokkens trompe l’oeil-effekter til 1900-tallets mexicanske nationaldekorationer og 00’ernes banksyske gadeinterventioner. Alt sammen formidlet i et letforståeligt sprog og illustreret med flotte farvegengivelser på blot 14 sider. Kapitlet afsluttes, som de andre kapitler i bogen, af en række forslag til både teoretiske og praktiske opgaver og øvelser, her med relation til såvel offentlig som institutionel udsmykning. Man er med andre ord godt klædt på, hvis man som nyuddannet skulle forvilde sig ud i den didaktiske balanceakt, det er at undervise i faget billedkunst. Resten af bogens kapitler, omhandlende perspektiver i kunsten, politisk kunst, naturindtryk i kunsten, selvportrættet, den moderne kvinde i kunsten, skulpturen i det offentlige rum, spanske billeddialoger og analysemetoder, giver læseren den sidste rygstøtte, så man let og elegant holder sig på den spændstige line og ser sig selv danse ind i et ballerina-maleri af Edgar Degas. Well, den røde tråd i bogens kapitler fornægter sig i al fald ikke.
Eneste indvending herfra er nogle få mindre upræcisheder i sproget/billedlæsningen. Som når det hævdes, at de perspektiviske linjer i Roy Lichtensteins billede Interiør med Åkander fra 1991 bryder med Albertis perspektivregler, når den sorte farve dømmes helt ude af impressionisternes billeder, eller når det lineære perspektiv betragtes som grundlaget for modernismens arkitektur. Detaljer, som dog ikke forstyrrer den fine helhedsvirkning. Godt nyt fra Wolter i Vejle.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode