Snyd eller inspiration? Elever fortæller om brugen af studienet.dk

Mange gymnasieelever bruger studienet.dk. I flere tilfælde er der tale om snyd eller en gråzone, fortæller elever. Studienet.dk mener, de gør, hvad de kan for at forhindre snyd.

Det er søndag aften, og i morgen skal du aflevere en analyse af Karen Blixens novelle Ringen. Du aner ikke, hvordan du skal komme i gang, og du har knap nok fået læst novellen.

Den situation vil flere gymnasieelever sikkert kunne genkende. Nogle af de gymnasieelever vil også vide, at de på studienet.dk kan finde hjælp til at få løst opgaven. Her ligger en udførlig analyse, fortolkning og perspektivering af Ringen. Og hvis du ikke har læst novellen, er der også et grundigt handlingsreferat, personkarakteristikker med videre på studienet.dk.

Studienet.dk er en portal målrettet gymnasieelever. Portalen indeholder "vejledninger, analysemodeller, study guides, guldnoter, analysehjælp og vejledende besvarelser til alle væsentlige opgavetyper," som der står på hjemmesiden.

En del gymnasieelever bruger studienet.dk’s omfattende samling af materialer. Nogle af eleverne låner lidt for meget fra de mange opgaver og guides til opgaver, og nogle bruger platformen til decideret at snyde sig til at lave en bedre opgave.

Der er nogle, som bogstaveligt talt bruger det til at snyde, når de skal lave opgaver.

Maria Hilsted, elevrådsforkvinde
Espergærde Gymnasium

Det viser interview med seks elevrådsformænd eller repræsentanter for gymnasieelever, som gymnasieskolen.dk har foretaget. Eleverne er dog uenige i, hvor udbredt brugen eller misbruget af studienet.dk og andre sider med hjælp til opgaver er. 

Snyder med opgaver
Maria Hilsted er elevrådsforkvinde på Espergærde Gymnasium. Hun fortæller, at studienet.dk er “ret udbredt” på hendes gymnasium.

“Nogle bruger studienet.dk til at få inspiration eller til at få forklaret en opgave, og så er der nogle, som bogstaveligt talt bruger det til at snyde, når de skal lave opgaver,” siger hun.

Hun definerer det som snyd, når man går ind og plukker pointer og svar fra studienet.dk eksempelvis i en opgave, hvor man skal fortolke eller analysere en tekst i dansk eller engelsk.

“Der er nogle, som falder i den fælde, at de læser sig til svarene, pointerne og budskaberne i teksten, og dermed ikke tænker selv. Jeg tror, de fleste gør det for at spare tid,” siger Maria Hilsted.

Ifølge studienet.dk er der aktuelt 15.000 brugere af siden. Flere af de elever, gymnasieskolen.dk har talt med, siger dog, at det er normalt, at elever deler adgang til siden, så der kan i princippet være mere end 15.000 elever, som bruger siden. Et abonnement koster 79 kroner for en måned.

Elever er pressede
Camilla Louise Pedersen sidder i elevrådet  på Risskov Gymnasium.

“Lærerne siger, vi skal lade være med at bruge studienet.dk. Men mange elever bruger alligevel siden for eksempel til at få inspiration til en aflevering. Det sker også, at nogle er blevet taget for plagiat, da de har brugt for meget fra siden,” siger Camilla Louise Pedersen, som også er forperson for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) i Østjylland. Hun udtaler sig dog ikke som talsperson for DGS i denne artikel.

Der er sjældent ordentligt tid til at gå i dybden med en aflevering.

Camilla Louise Pedersen, gymnasieelev 
Riisskov Gymnasium

Hun har selv brugt studienet.dk nogle få gange for at få inspiration til, hvordan hun skulle komme i gang med en opgave. Hun har dog aldrig brugt ordrette passager fra siden i en opgave, understreger hun.
Camilla Louise Pedersen kan godt forstå, at studienet.dk er forholdsvis udbredt blandt gymnasieelever.

“Vi er under et stort pres og har mange skriftlige afleveringer. Jeg havde fire afleveringer i sidste weekend. Og der er sjældent ordentligt tid til at gå i dybden med en aflevering,” siger Camilla Louise Pedersen.

Plukker og skriver om
En elevrådsforperson fra et sjællandsk gymnasium taler i denne artikel til baggrund. Hun fortæller, at studienet.dk er det mest udbredte site, hvis elever har brug for hjælp til at lave opgaver. Hvis man googler en opgave, så er det typisk studienet.dk, som kommer op i toppen af søgningen, fortæller hun.

“Alle kender studienet.dk, og det er normalt at bruge det. Det kan være til inspiration til at komme i gang med en opgave, eller hvis man er gået i stå i en opgave. De fleste bruger det også til at finde pointer eller idéer til eksempelvis en analyse, som de så skriver om. Jeg tror dog ikke, nogle tager passager fra tekster og kopierer direkte ind i deres opgaver - de ved godt, at opgaver bliver tjekket for plagiat,” siger forpersonen.

Ifølge hende, er der ingen elever, som laver kildehenvisning til studienet.dk, når de tager ting fra siden.
“Nogle elever lader sig inspirere, andre tager meget fra en opgave og skriver det selv om. Det er en gråzone, hvordan siden bliver brugt,” siger forpersonen. 

Stjæler passager
En anden elevrådsforperson beskriver, at nogle elever bruger studienet.dk på den rigtige måde. Det kan for eksempel være, at de ser på, hvordan strukturen i en opgave i samfundsfag kan bygges op, men at de selv laver et selvstændigt stykke arbejde i forhold til indholdet.

Men han fortæller også, at der er nogle af hans klassekammerater, som forholdvis systematisk bruger studienet.dk til at “stjæle passager” til at løse skriftlige opgaver i stort set alle fag.

Kan højne fagligheden
Sara Højholt er forperson i elevrådet på Aalborghus Gymnasium. Det er ikke hendes indtryk, at brugen af studienet.dk er særlig udbredt blandt eleverne på hendes skole. 

Jeg vil også mene, at man tilegner sig ny viden, hvis man læser en analyse af en film eller bog, som man selv skal skrive om.

Sara Højholt, elevrådsforperson
Aalborghus Gymnasium

Hun mener heller ikke, at det nødvendigvis er et problem, hvis man bruger studienet.dk eller eksempelvis studieportalen.dk, hvor man kan stille spørgsmål og få svar online af frivillige hjælpere.

“Hvis man ikke har forstået to vers af et digt af Tove Ditlevsen, og man søger hjælp på en portal, så er det efter min mening ikke noget problem. Man skal selvfølgelig gøre det på den rigtige måde og ikke skrive af efter eller omskrive noget, som andre har skrevet. Men jeg vil også mene, at man tilegner sig ny viden, hvis man læser en analyse af en film eller bog, som man selv skal skrive om, uanset om det er på studienet.dk eller i en avis. På den måde kan man godt hæve fagligheden ved at søge inspiration udefra,” siger Sara Højholt.

Ikke udbredt hos os
Fatima Al-Sharifi sidder i elevrådet på Mulernes Legatskole i Odense, og så er hun aktiv i DGS. Hun går på hf og fortæller, at studienet.dk ikke er udbredt blandt hf-eleverne.

“Det koster penge, og de fleste på hf har ikke så mange penge. Til gengæld er der mange, som bruger opgaver.com, som er en portal, hvor man kan downloade andre elevers opgaver gratis, fortæller hun.

“Nogle elever kan godt finde ud af at bruge opgaverne til at få inspiration, og så er der nogle, som bruger opgaverne til hurtigt at få lavet noget, så de undgår skriftligt fravær,” siger hun.

Vi vil ikke have snyd
Jean-Christoph Balmisse er administrerende direktør og medejer af virksomheden Better Students, som udgiver studienet.dk

Vi anbefaler over for eleverne, at de selv arbejder med en tekst og sætter deres egne tanker i gang, inden de begynder at læse en af vores guides.

Jean-Christoph Balmisse, direktør og medejer
Better Students, udgiver af studienet.dk

Han fortæller, at studienet.dk har gjort meget for at undgå, at indholdet på studienet.dk bliver misbrugt til at snyde i gymnasiet. Gamle elevopgaver er blevet udfaset fra studienet.dk, da de i højere grad lagde op til, at elever “lånte for meget for de enkelte opgaver”. Derudover er alle tekster fra studienet.dk sendt til plagiatkontrolsystemet Urkund. Der er desuden gratis adgang for undervisere, så de nemt kan se, hvad studienet.dk skriver om eksempelvis en novelle i dansk.

Jean-Christoph Balmisse ærgrer sig derfor, hvis nogle elever bruger indholdet på siden til at komme for nemt om en opgave uden selv at gøre en indsats eller decideret snyde.

“Det er ikke hensigten med siden, og vi gør meget for at undgå, at siden bliver misbrugt. Vi anbefaler over for eleverne, at de selv arbejder med en tekst og sætter deres egne tanker i gang, inden de begynder at læse en af vores guides eller andre tekster. Tanken er, at du kan få hjælp til at komme videre eller se, om du på rette vej i din opgave,” siger han og understreger, at analysehjælpen til mange tekster også er tænkt som forberedelse til mundtlig eksamen.

Er det ikke naturligt, at elever går direkte til en analyse af en novelle, de skal skrive om, hvis de har købt adgang til studienet.dk?
“Det er ikke hensigten, og det er sjældent, at de kan bruge vores fortolkninger og analyser en til en. Hvis de for eksempel skal lave en analyserende artikel, kan de ikke bruge vores analysehjælp en til en. De bliver nødt til at finde deres eget 'take' og egen vinkel på opgaven,” siger Jean-Christoph Balmisse.

Mange elever får hjælp hos os til at forstå svære og abstrakte tekster i et fag som dansk.

Jean-Christoph Balmisse, direktør og medejer
Better Students, udgiver af studienet.dk

Hvis elever bruger jeres indhold til at komme nemt om at lave skriftlige opgaver og ikke selv tænker over betydningen af en tekst, er det så ikke et problem, I er med til at skabe?
“Jeg synes, vi tager et stort ansvar for at undgå snyd. Jeg mener ikke, det er en løsning ikke at udgive det, vi gør. Elever vil altid søge hjælp, hvor de kan få den. Mange elever får hjælp hos os til at forstå svære og abstrakte tekster i et fag som dansk, som nogle har svært ved. Der kan godt være få elever, der bruger vores side forkert og måske mister læring, men flertallet løfter deres læring,” siger han.

Han understreger også, at hvis elever ikke gør en indsats i gymnasiet for at lære, så vil de i sidste ende falde igennem til eksamen. Derfor mener han ikke, at elever kan “snyde” sig til en god studentereksamen.

Hvis elever bruger studienet.dk til at snyde, har I så et ansvar?
“Det er træls, hvis elever bruger vores materiale til at snyde. Vi gør meget for at undgå, at det sker, og vi vil også gerne være i dialog med organisationer og sektoren om, hvad vi kan gøre for at forbedre vores side,” siger Jean-Christoph Balmisse. 

Læs mere i morgen, hvor tre forpersoner for faglige foreninger kommer med deres mening om elevers brug af studienet.dk og andet indhold, de finder på internettet.