Ombudsmanden undersøger alligevel ikke sag om afviste elever
folketingets_ombudsmand2

Ombudsmanden undersøger alligevel ikke sag om afviste elever

Folketingets Ombudsmand er foreløbig tilfreds med, at Undervisningsministeren vil lave nye regler for fordeling af elever, og har droppet undersøgelse af sag om afviste elever på Køge Gymnasium.

Til næste skoleår bliver der lavet nye regler for optagelse og fordeling af eleverne på landets gymnasier.

Folketingets Ombudsmand er en af dem, som vil følge udkastet til den nye bekendtgørelse fra undervisningsminister Merete Riisager (LA) med stor interesse.

Før sommerferien undrede ombudsmanden sig over, hvordan det kunne være, at en gruppe elever fra Faxe og Stevns Kommuner blev afvist fra at blive optaget på Køge Gymnasium, og dermed fik endnu længere transporttid til skole.

Ombudsmanden overvejede at indlede en undersøgelse af sagen, men da Undervisningsministeren har meddelt, at der skal laves nye regler på området, vil ombudsmanden foreløbig ikke gøre yderligere.

De afviste elever og deres forældre kunne ikke forstå, at reglerne er skruet sådan sammen, at de elever, som i forvejen bor langt væk fra ungdomsuddannelser, risikerer at få endnu længere vej til skole på grund af det såkaldte afstandskriterium.

Sagen handler om 10 elever fra Stevns Kommune og 29 elever fra Faxe Kommune, som før sommerferien fik afslag på at blive optaget på Køge Gymnasium, selvom  gymnasiet er det nærmeste gymnasium for dem.

Køge Gymnasium og det tilhørende fordelingsudvalg har dog fulgt reglerne, som siger, at de elever, som bor tættest på gymnasiet skal optages først, uanset at andre elever i tyndt befolkede områder dermed bliver sorteper og får en endnu længere transporttid.

Fordeling af tosprogede også til debat
Sidste år skabte fordelingen af tosprogede elever på gymnasierne meget debat i medierne. Flere gymnasier blandt andet Langkaer Gymnasium i Aarhus efterspurgte mere fleksible regler, så tosprogede elever kan blive fordelt mere ligeligt på skolerne.

Daværende undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) havde sat et arbejde med nye regler i gang i Undervisningsministeriet, som kunne træde i kraft i dette skoleår. Undervisningsminister Merete Riisager valgte dog i sidste øjeblik at udskyde vedtagelsen af nye regler, da hun ikke ville beslutte noget “forhastet”. Men det er planen, at reglerne skal gælde til næste skoleår.

Læs: Undervisningsminister udskyder fordeling af tosprogede elever

Og Folketingets Ombudsmand vil være én blandt mange, som vil følge de nye regler med stor interesse.

Sådan er reglerne i dag

Elever bliver optaget på det gymnasium, som er deres første prioritet, hvis der er plads.

Er der for få pladser i forhold til antallet af ansøgere, så er afstanden “via vejnettet” til skolen afgørende - de, som bor nærmest gymnasiet, optages først. Året før blev afstanden målt i transporttid med det offentlige.