Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Arbejdsmiljø Stress
Blogger Louise sorthvid komp

Når hovedet ikke helt vil, som man selv vil…

20. november 2019
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen

Jeg tror, vi alle kender til det i en eller anden grad; at mærke stressen komme snigende. Heldigvis er det langt fra altid, det ender galt, men alligevel kan ens opførsel, set i bakspejlet, være skræmmende at tænke tilbage på.

Jeg har tidligere prøvet at stå op om morgenen og tænkt – jeg kan ikke stå foran elever, sådan som jeg har det. Jeg har rystet, grædt, haft kvalme og alligevel har jeg tvunget mig selv afsted, velvidende at det måske ikke var det smarteste, jeg gjorde. I mit hoved tænkte jeg, det går nok, når jeg først står i klasselokalet; ingen opdager, hvordan jeg virkelig har det. Men dette er en løgn. Ligesom vi kender vores elever godt, kender de os. Selv på lang afstand kan de ”lugte”, om vi har overskud. De ved godt, at deres lærere har meget om ørerne; det bliver ofte tydeliggjort, når de har afleveret et skriftligt produkt, som de af og til må vente op til flere uger på at få tilbage. Og hver gang en lærer er syg i mere end en uge, er såvel elevernes som kollegaernes første formodning: stress. Lidt tankevækkende. Heldigvis ved eleverne også, at deres lærere gør alt, hvad der står i deres magt for stadig at levere en god, lærerig undervisning.

For nogle år siden kunne jeg godt mærke, at jeg ikke havde det optimalt: jeg glemte, hvad jeg havde givet eleverne for som lektie, hvad eleverne nu engang hed, og når jeg talte, kunne jeg høre, at det indimellem var sort snak, for jeg tabte gang på gang tråden. Men jeg lod som intet og fortsatte blot, indtil en dag hvor en elev spurgte mig: ”Er du helt ok- du virker nemlig ikke sådan”. På den ene side var jeg lettet og rørt over elevens opmærksomhed, men jeg var også flov over, at min situation var så tydelig. Senere på dagen talte jeg med en kollega om min oplevelse, som sagde: ”Hvis du ikke selv går til din leder og fortæller, hvordan du har det, gør jeg det, for det kan ikke fortsætte sådan her”. Og hun havde ret, men jeg var bange for, at min leder ikke længere ville synes, jeg var god nok; at jeg var svag og måske ikke burde undervise. Jeg rystede, da jeg bankede på døren for at fortælle, hvordan jeg havde det, men mine bange anelser blev gjort til skamme. Jeg blev mødt med forståelse og i stedet for at belære mig, blev der forsøgt at finde løsninger, der kunne aflaste mig.  Hjemme måtte jeg også lægge kortene på bordet og bede om hjælp. Her fandt jeg frem til, at jeg skulle blive bedre til at sætte mine egne krav ned – for jeg var min største fjende. Derudover lovede jeg min familie, at jeg ikke måtte tænde min computer fra fredag eftermiddag til søndag aften; i stedet gik vi lange ture, spillede spil og hyggede.

Jeg var en af de heldige, som undgik en sygemelding; måske pga. min elevs bemærkning, måske pga. min kollegas og families omsorg eller måske grundet en forstående leder. Mit budskab er derfor: Pas på hinanden- læg mærke til om en kollega opfører sig anderledes, vær ikke bange for at tilbyde din hjælp, for netop din hjælp kan være altafgørende for, at det ikke ender med et brag.

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater