Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Arbejdsmiljø Stress
Blogger Louise sorthvid komp

Når hovedet ikke helt vil, som man selv vil…

20. november 2019
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen

Jeg tror, vi alle kender til det i en eller anden grad; at mærke stressen komme snigende. Heldigvis er det langt fra altid, det ender galt, men alligevel kan ens opførsel, set i bakspejlet, være skræmmende at tænke tilbage på.

Jeg har tidligere prøvet at stå op om morgenen og tænkt – jeg kan ikke stå foran elever, sådan som jeg har det. Jeg har rystet, grædt, haft kvalme og alligevel har jeg tvunget mig selv afsted, velvidende at det måske ikke var det smarteste, jeg gjorde. I mit hoved tænkte jeg, det går nok, når jeg først står i klasselokalet; ingen opdager, hvordan jeg virkelig har det. Men dette er en løgn. Ligesom vi kender vores elever godt, kender de os. Selv på lang afstand kan de ”lugte”, om vi har overskud. De ved godt, at deres lærere har meget om ørerne; det bliver ofte tydeliggjort, når de har afleveret et skriftligt produkt, som de af og til må vente op til flere uger på at få tilbage. Og hver gang en lærer er syg i mere end en uge, er såvel elevernes som kollegaernes første formodning: stress. Lidt tankevækkende. Heldigvis ved eleverne også, at deres lærere gør alt, hvad der står i deres magt for stadig at levere en god, lærerig undervisning.

For nogle år siden kunne jeg godt mærke, at jeg ikke havde det optimalt: jeg glemte, hvad jeg havde givet eleverne for som lektie, hvad eleverne nu engang hed, og når jeg talte, kunne jeg høre, at det indimellem var sort snak, for jeg tabte gang på gang tråden. Men jeg lod som intet og fortsatte blot, indtil en dag hvor en elev spurgte mig: ”Er du helt ok- du virker nemlig ikke sådan”. På den ene side var jeg lettet og rørt over elevens opmærksomhed, men jeg var også flov over, at min situation var så tydelig. Senere på dagen talte jeg med en kollega om min oplevelse, som sagde: ”Hvis du ikke selv går til din leder og fortæller, hvordan du har det, gør jeg det, for det kan ikke fortsætte sådan her”. Og hun havde ret, men jeg var bange for, at min leder ikke længere ville synes, jeg var god nok; at jeg var svag og måske ikke burde undervise. Jeg rystede, da jeg bankede på døren for at fortælle, hvordan jeg havde det, men mine bange anelser blev gjort til skamme. Jeg blev mødt med forståelse og i stedet for at belære mig, blev der forsøgt at finde løsninger, der kunne aflaste mig.  Hjemme måtte jeg også lægge kortene på bordet og bede om hjælp. Her fandt jeg frem til, at jeg skulle blive bedre til at sætte mine egne krav ned – for jeg var min største fjende. Derudover lovede jeg min familie, at jeg ikke måtte tænde min computer fra fredag eftermiddag til søndag aften; i stedet gik vi lange ture, spillede spil og hyggede.

Jeg var en af de heldige, som undgik en sygemelding; måske pga. min elevs bemærkning, måske pga. min kollegas og families omsorg eller måske grundet en forstående leder. Mit budskab er derfor: Pas på hinanden- læg mærke til om en kollega opfører sig anderledes, vær ikke bange for at tilbyde din hjælp, for netop din hjælp kan være altafgørende for, at det ikke ender med et brag.

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater