Hverdag: HF-Cold Hawaii
Hverdag-banner

Hverdag: HF-Cold Hawaii

Hvert år går en lille gruppe unge mennesker mod strømmen og søger det lille intime fællesskab i vandkantsdanmark, når de skal vælge gymnasium. Thy-Mors HF & VUC oprettede i 2014 den unikke uddannelse: HF-Cold Hawaii. Her er der surfing på skoleskemaet, eleverne bor på kollegiet Kroen hos Klitmøller Gl. Kro & Badehotel, og skoleundervisningen foregår i Thisted.

Sted_ HF-Cold Hawaii

Dato_ 12. september 2019

Kathrine Bimler - Fletninger i bussen
18-årige Kathrine Bimler (med stribet trøje) har dyrket gymnastik og cheerleading på højt plan. Så hun er vant til at bruge sin krop. Surfing kræver dog nogle andre muskler, og så skal man vænne sig til at få tæsk af bølgerne, fortæller hun. Hun går i 1.hf og kommer oprindeligt fra Aalborg. Sidste år gik hun på efterskole, og kollegielivet i Klitmøller ligger ikke så langt fra efterskolelivet. “Vi lærte hurtigt hinanden at kende, og nu er det bare dejligt, at der altid er venner omkring en,” siger Kathrine Bimler.

Claus Jokumsen kigger ud over havet med sine elever
“Det bedste er at se unge mennesker udvikle sig til at blive både selvreflekterende og modige nok til at stoppe op og stige ud af hamsterhjulet. Livet er ikke et kapløb, og surferkulturen kan lære de unge at tage den lidt med ro og nyde livet her og nu,” siger Claus Jokumsen (i midten med solbriller), som er surf- og kollegieansvarlig på HF-Cold Hawaii. Han har været med fra uddannelsens start, og når han ikke ligger i våddragt på et surfboard sammen med eleverne, så hjælper han dem med at opbygge et sundt fællesskab på kollegiet. Flere elever ser ham som en bonusfar, der både rummer den trøstende skulder, den løftede pegefinger og den altid entusiastiske surfer. “Den her skole er jo mit hjertebarn,” siger Claus Jokumsen.

Eleverne på surfboard
Eleverne kommer ud af deres komfortzone, når det vilde Vesterhav spiller med musklerne, og der ikke er andet at gøre end at lade sig rive med strømmen. Derfor er adrenalinkicket også ekstra fedt, når man fanger den gode bølge og svæver ind mod land, fortæller de.

Jeanette Bryde gør sit surfboard klar
I sommerferien blev Jeanette Bryde boende på kollegiet Kroen for at arbejde som rengøringshjælper og ikke mindst for at surfe hele sommeren. Rutinen med våddragten og voks på surfboardet ligger i hænderne for 2.hf-eleven, som overvejer at tage et sabbatår efter gymnasiet, så hun kan blive ved med at surfe.

Hverdag

Et skoleår består af cirka 200 skoledage og en næsten uendelig række af stunder. I denne serie indfanger Gymnasieskolen i billeder og tekst glimt fra hverdagens gymnasieliv.