Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Pædagogikum
  • Elevfordeling
  • Kunstig intelligens
  • Arbejdsmiljø

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS
  • Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023
  • Finanslov 2024 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016
  • Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling
  • Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Motivation Musik
  • Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde Tekst tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Elevfordeling Eksamen Corona OK 13 Fremmedsprog Kunstig intelligens Nedskæringer Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
Blog
Brian-Holm-Soerensen-Mariagerfjord-aspect-ratio-348-234

Hvad har jeg lært efter én måneds projektbaseret undervisning?

13. september 2023
Skrevet af_
Brian Holm Sørensen

Jeg har nu kørt projektbaseret undervisning i en måneds tid. Det har været en måned, hvor jeg på samme tid har været 100% sikker på, at det var den her vej, jeg skulle gå, og 100% usikker på, om eleverne reelt fik noget ud af det.

Men når jeg gør alting op, så har jeg fundet ud af, at projektbaseret undervisning kan et eller andet – og jeg er nået dertil, hvor jeg bestemt har tænkt mig at arbejde videre med denne metode. Lad mig forklare lidt om min proces indtil nu.

I starten havde jeg en tanke om, at jeg skulle tage det hele lidt, som det kommer, og at jeg kunne planlægge fra gang til gang og se, hvad den enkelte klasse havde brug for. Det var en romantisk tanke, som også skulle sikre mig lidt frihed i min planlægning, men jeg må indrømme, at det ikke helt var sådan, det kom til at fungere bedst. Jeg føler mig mest tilpas, når jeg kan se, hvad der skal ske en uges tid ud i tiden, så tanken om at planlægge fra gang til gang stressede mig mere end den gavnede mig.

Så første konklusion er: Lad være med at ændre din måde at forberede dig.

Dernæst kommer det med elevernes læring. Min største bekymring var helt klart, om eleverne ville få nok ud af projektbaseret læring. Kunne jeg lære dem nok, så at sige. Til min store overraskelse må jeg indrømme, at min tanke er, at jeg faktisk næsten kan få endnu mere læring ind i dem. Jeg har sagt til flere af mine kollegaer, at jeg kan ”snyde læring ind i eleverne.” Hvordan så det?

Hver gang jeg kører et forløb, spiller det jo ind i en større narrativ. Faktisk er det bare en stor historie, som eleverne tager del i. Det betyder, at hver eneste gang kan jeg sige: ”Nu har Den Danske Biblioteker igen bedt om, at I tager udgangspunkt i en tekst” eller ”Kids Inspire har nu bedt om, at I skal …” Og langt hen ad vejen æder de den råt.

Selv når det egentlig er ret hardcore tekstanalyse, køber de ind i den, for det er jo til projektet, vi gør det. Jeg har da været nervøs for, om der kom nok faglighed ind i forløbet – især for mine 3.g’ere – men jeg må konstatere, at jeg oftest ser, at de giver den mere gas i de relativt korte analyse-sekvenser vi har. Korte forstået på den måde, at vi tidligere ville køre 15 minutter læsning, 45 minutter analyse og 30 minutter opsamling (sådan lidt groft sagt). Nu kører vi 15 minutter læsning, hvorefter jeg vælger en styregruppe, som får 20 minutter til at lave arbejdsspørgsmål og analyseark, som skal bruges i projektet. Herefter kommer så 20 minutter til en projektbaseret analyseopgave i grupper, som styregruppen faciliterer,  efterfulgt af 15 minutter opsamling. Til slut får de tid til at gå ud i deres grupper og arbejde videre med deres projekt. Det vil altså sige, at gruppen hver gang har omkring 40 minutter til at lave på projektet, men de skal stille én person til rådighed til styregruppen.

Denne form har ledt til et mere kondenseret analysearbejde, men oftest er det min observation, at eleverne giver den langt mere gas i disse kondenserede sekvenser, end hvis jeg beder dem bruge længere tid på det. Stress-faktoren har en god indflydelse her.

Så den anden konklusion er:  Børn i alle aldre elsker at lege, og hvis de føler, de tager del i en leg, kan man snyde rigtig meget læring ind i dem.

Jeg må indrømme, at projektbaseret undervisning er blevet lidt en favorit for mig.
Brian Holm Sørensen, lærer
Mariagerfjord Gymnasium

Den sidste ting, jeg vil tage fat på, er, at man skal huske ovennævnte stress-faktor. Hvis jeg ikke gør det klart for eleverne, at de er lidt pressede på tid, eller hvis eleverne får den ide, at de har god tid, så tager de alt for let på projektarbejdet.

Mit eksempel er, at jeg i den ene klasse ikke havde fået kommunikeret denne stress-del ud til eleverne. Det betød at de var sådan lidt lade omkring at komme rigtigt i gang med deres projekt. Men da jeg så pludselig fortalte dem, at de skulle være færdig om tre moduler, så blev de meget effektive og begyndte at give den gas.

Så den tredje konklusion er: Eleverne skal have tid nok, men de skal heller ikke føle, at de har oceaner af tid.

Som overordnet konklusion kan jeg bare sige, at jeg tager en måned mere. Vi mangler at samle op på de forskellige projekter, og når det sker, kan jeg sige med meget stor sikkerhed, om og hvor stor en succes det har været. Samtidig vil jeg her kunne gennemskue, hvad jeg skal gøre bedre, og hvad jeg skal fortsætte med at gøre.

Men jeg må indrømme, at projektbaseret undervisning er blevet lidt en favorit for mig. Den giver mig en enorm frihed, samtidig med at jeg kan tage mig af de elever, som har allermest brug for hjælpen. Jeg er meget positiv.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Brian-Holm-Soerensen-Mariagerfjord-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Når man mister lysten til at undervise

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater