ChatGPT er ikke så farlig endda…
Meget er blevet sagt og skrevet, og mange elever har fået skriftlige advarsler eller skarpe reprimander af deres gymnasier for at have brugt ChatGPT til at få lavet og afleveret en opgave. Når det så er sagt, er det min oplevelse, at vores frygt for Chatbotten synes at have været større end, hvad virkeligheden faktisk har vist sig.
Som en efterhånden gammel og erfaren rotte i engelsk, hvor der er virkelig meget fordybelsestid, har jeg altid haft en god fornemmelse for at opdage plagiat og andre former for urent trav fra mine elevers side. Min yndlingshistorie er stadig at fortælle mine elever, hvordan jeg for nogle år siden tog en elev i at plagiere en opgave ved blot at fokusere på et enkelt ord, som eleven aldrig selv ville have skrevet af egen drift. Herefter væltede hele elevens opgave med blot en enkelt, hurtig Google-søgning fra min side. Samme princip gør sig gældende, når mine elever bruger ChatGPT. Bevares… Google-søgninger dur ikke på ChatGPT pga. dens generering af unikke tekster.
Spørgsmålet er så, om ChatGPTs tekster alligevel er så unikke endda? Min erfaring er, at det er de ikke. I øjeblikket synes chatbotten nemlig ikke at være i stand til at kunne generere tekster med unikt indhold og sprog, som den ikke har skrevet før. På den måde er den meget generisk i sit arbejde. Jeg har efterhånden gennem mange eksperimenter og indtastede opgaveformuleringer i engelsk (ja, jeg bruger også ChatGPT, når mine elever har afleveret en opgave for at se, hvad den finder på!) erfaret, at chatbotten har sine favoritvendinger og ord, som den mere eller mindre altid bruger. Hertil kommer dens måde med at skrive i mange korte afsnit og meget generisk uden ret meget reelt fagligt indhold. På den måde er ChatGPT i engelskfaget ikke til ret stor hjælp for eleverne, hvis de vælger at bruge den som et rent produktværktøj til at generere en aflevering. Så for eleven med et ønske om at opnå en god karakter, er det et virkelig dårligt valg…
Jeg har i år valgt at afprøve ChatGPT mere systematisk i min 3.g-klasse, hvor vi sammen løbende eksperimenterer og snakker om chatbottens evner for at få afdækket dens muligheder og især begrænsninger. At jeg nåede frem til at ville prøve det, var ud fra en bevidsthed om, at jeg havde to valg: Enten kunne jeg lade som om, at ChatGPT ikke eksisterede og håbe, at eleverne ikke ville bruge det, eller jeg kunne omfavne den nye revolutionerende teknologi til det skriftlige arbejde og undersøge mulighederne og begrænsningerne i mit fag. Jeg valgte det sidste, fordi det er vores og elevernes virkelighed, ligesom ChatGPT allerede anvendes i stor stil på arbejdsmarkedet, hvor vores elever inden længe vil befinde sig. En anden inspiration til min beslutning kom fra et videoklip, jeg så, fra et ChatGPT/AI-seminar, hvor en af deltagerne sagde, at vi som gymnasielærere har en særlig forpligtelse til at udstyre og gøre eleverne fortrolige med den nyeste teknologi.
Af eksperimentet med min 3.g har både jeg og mine elever indtil videre lært det ovenstående. Samtidig har jeg som engelsklærer lært, at ChatGPT er skabt til at præstere i en amerikansk uddannelseskontekst. Det vil sige, at den genererer tekster, som passer til den amerikanske curriculum-tilgang til læring, som gør, at chatbotten langt fra lever op til de faglige mål i læreplanen, som eleverne skal opfylde for at kunne klare sig godt i engelskfaget i Danmark. På den måde er ChatGPT ikke blevet den store ”game-changer”, som vi frygtede, hvor vi ikke ville kunne gennemskue, om en elev havde anvendt den. Faktum er, at vi godt ved, når en elev har brugt ChatGPT, og det tager os ikke mere end højest ti sekunder. I engelsk kan vi se det ved, at elevens tekst er generisk, uden eksempler og henvisninger og generelt bare ikke følger opgaveformatet ift. struktur, lay-out og krav til indhold. Dernæst på det sproglige, hvor sproget bliver alt for akademisk, grammatisk perfekt og ikke-gymnasie-agtigt med ord og vendinger, som selv mange af de dygtigste elever ikke kender. Så på den front er vores arbejde med at spotte snyd og plagiat faktisk blevet lettere, fordi eleverne heller ikke længere gider besvære sig med at finde gamle opgaver på Studienet og omskrive dem. Endnu en ting, som ChatGPT er rigtig dårlig til… Modsat min egen frygt har jeg derfor ikke oplevet, at det er blevet sværere at opdage urent trav eller give mine elever nogle skriftlige karakterer, som afspejler deres reelle skriftlige niveau.
Ingen tvivl om, at ChatGPT har vendt op og ned på skriftligheden i gymnasiet og i sprogfagene især, men derfor kan vi sagtens arbejde med skriftlighed.
Skal vi tale om et sted, hvor det burde være blevet sværere med ChatGPT, er det i eksamenssituationen, ift. hvad eleverne i skriftlig engelsk skal demonstrere. Alligevel tæller sommerens skriftlige eksaminer dog ikke for, at ændringer er nødvendige, fordi antallet af formodede plagiat-/ChatGPT-sager ikke overstiger tidligere års prøver, og censorerne har heller ikke indberettet ChatGPT som et særligt problem i voteringen. Så måske eleverne trods alt har moral nok til at spille rent spil i eksamenssituationen, og de skriftlige censorer er bare supergode!
Jeg kan alligevel ikke lade være med at overveje, om der kan gøres noget for at imødekomme virkeligheden med ChatGPT og elevernes ønske om at bruge det. Det kunne være rigtig rart, at vi kunne arbejde med elevernes skriftlighed, hvor ChatGPT er en fortrolig ven i både det daglige arbejde og eksamensarbejdet. Det var bl.a. en af grundene til mit 3.g-eksperiment nu her. En af mine kolleger har tilmed foreslået, at eleverne til den skriftlige eksamen kunne bruge ChatGPT til at generere en tekst, som de så bagefter skulle skrive om til et engelsk, som de selv ville bruge. Det ville give god mening, når vi taler sprog, at eleverne rent faktisk arbejder med sproget på et rent kommunikativt plan, hvor ChatGPT ikke kan hjælpe dem.
Ingen tvivl om, at ChatGPT har vendt op og ned på skriftligheden i gymnasiet og i sprogfagene især, men derfor kan vi sagtens arbejde med skriftlighed og både udvikle elevernes skriftlige kompetencer og give dem de skriftlige karakterer for arbejdet, som de så gerne vil have. Det kræver blot, at vi nytænker begrebet skriftlighed og opfinder nye opgavetyper, som er egnet til en verden med AI-genererede tekster.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode