Undervisning fik Adam til at faktatjekke corona-påstande
adamussing2

Undervisning fik Adam til at faktatjekke corona-påstande

Da aktivister delte løbesedler om corona ud foran Adam Ussingkærs gymnasium, troede han først, de kom fra Sundhedsstyrelsen. Men undervisning i kildekritik fik ham til at dobbelttjekke afsenderen.

Da 19-årige Adam Ussingkær en morgen sidste år stod af toget ved sit gymnasium, Sukkertoppen Gymnasium, blev han mødt af aktivister fra gruppen JKF21.

“De stod ved alle indgange til skolen og delte løbesedler ud, lige på det tidspunkt hvor vi møder ind. De fleste af os lytter til musik på vej til skole, så når der står nogle og deler ud, tager vi bare imod,” fortæller Adam Ussingkær.

Løbesedlerne var lavet som falsk information fra Sundhedsstyrelsen med styrelsens logo og skræmmende billeder af folk med eksem i ansigtet. De fortalte om, hvordan man kan blive syg af at gå med mundbind.

“Ved første blik tænkte jeg, at det nok var information fra Sundhedsstyrelsen om, hvordan vi som unge skal forholde os. Men da jeg så kom op i klassen og læste teksten, gik det op for mig, at der var noget, der ikke stemte. Jeg googlede JFK21, og så blev det tydeligt for mig, at det var helt langt ude,” siger Adam Ussingkær.

JFK21 eller Jorden Frihed Kundskab 21 er en af de grupper, der i løbet af corona-epidemien har fået større tilslutning.
En undersøgelse fra analysefirmaet Common Consultancy viste sidste år, at de største vaccine-skeptiske Facebook-sider i Skandinavien har oplevet en fordobling i antallet af følgere i løbet af pandemiens første seks måneder. I Danmark er JKF21 blandt de største.

Jeg går på en videnskabelig skole, så jeg er oplært i at være kildekritisk.

Adam Ussingkær, elev
Sukkertoppen Gymnasium

Fra gruppens profiler på sociale medier og løbesedler, der blandt andet bliver delt ud foran gymnasier, deler de informationer om, at mundbind ikke virker, at corona-epidemien er opdigtet, og at regeringen bruger den til at indføre diktatur-tilstande i Danmark. Partiet står også bag flere demonstrationer mod corona-nedlukningen.

“Da jeg læste på gruppens hjemmeside og så kommentarerne på partiets Facebook-side, var det tydeligt, at de befandt sig i en helt anden virkelighed,” siger Adam Ussingkær.

Ifølge Berlingske har Sundhedsstyrelsen sidenhen politianmeldt JFK21 for at overtræde Straffeloven ved at anvende styrelsens navn og logo på en retsstridig måde.

Værn mod misinformation
Udbredelsen af konspirationsteorier stiger i disse corona-tider, fortalte flere eksperter forleden i en artikel her på gymnasieskolen.dk. De pegede på, at undervisning i kildekritik kan være et vigtigt værn imod misinformation om for eksempel corona.

Det kan Adam Ussingkær skrive under på.

“Jeg går på en videnskabelig skole, så jeg er oplært i at være kildekritisk. Det er lidt pinligt, hvis man bruger information, der ikke kommer fra en ordentlig kilde. Så det var meget naturligt for mig at tjekke løbesedlerne,” siger han.

Læs: Konspirationsteorier breder sig digitalt – sådan kan de bruges i undervisningen

I artiklen peger eksperterne også på, at det er en udfordring, at mange unge får information fra sociale medier og deres sociale omgangskreds fremfor fra mainstream medier.

Jeg er bekymret over, at man ikke ved, hvad det er for noget gift, man sprøjter ind i sin krop.

Nikolaj Dammose Lastein, omsorgshjælper

Det kender Nikolaj Dammose Lastein til. Den 19-årige omsorgshjælper besluttede tidligt i pandemien, at han ikke ville vaccineres.

“Jeg har en veninde, der er blevet syg af en stivkrampevaccine. Det fik mig til at beslutte, at jeg ikke vil vaccineres foreløbigt,” fortæller han.

Savner viden om bivirkninger
Nikolaj Dammose Lastein er ikke i tvivl om, at corona-epidemien er alvorlig. Men han er bekymret for, om vaccinen er blevet udviklet for hurtigt.

“Det er ikke noget, jeg har læst op på, så det er bare min egen holdning. Men jeg synes, at otte måneder er for kort tid til at udvikle en vaccine. Jeg er bekymret over, at man ikke ved, hvad det er for noget gift, man sprøjter ind i sin krop,” siger han.

Han fortæller, at mange af hans kammerater har det på samme måde.

“De har også hørt om hende, der blev syg af en stivkrampevaccine.”

Nikolaj Dammose Lastein vil dog genoverveje sin holdning, når flere har fået vaccinen.

“Hvis jeg fik information om, at mange havde fået vaccinen, og at de ikke havde bivirkninger, så ville jeg nok gøre det,” siger han.