Tre ting regeringen vil ændre ved gymnasiet
greve_gymnasium_11

Tre ting regeringen vil ændre ved gymnasiet

Færre studenter med behov for suppleringskurser, mere anvendelsesorientering og flere campusser. Det er undervisningsministerens bud på ændringer til gymnasiet.

Regeringen kommer til efteråret med et udspil på gymnasieområdet. Undervisningsminister Christine Antorini (S) peger i dagens Berlingske på tre punkter, hvor regeringen vil komme med forslag til ændringer af gymnasiet.

Færre suppleringskurser
Regeringen vil gerne have nedbragt antallet af unge, som tager gymnasiale suppleringskurser efter gymnasiet – for eksempel matematik B.

”Vi må se på mulighederne for at tage fagene undervejs, kigge på de forskellige studieretninger og se på, hvor det giver mening med noget faglig opstramning,” siger ministeren til Berlingske uden at gå yderligere i detaljer.

Mere anvendelsesorientering
Regeringen vil også gerne have mere anvendelsesorientering i gymnasiet. Ønsket er, at der bliver sat mere fokus på, at fag og teori” kan omsættes til virkeligheden.”
I artiklen nævnes handelsgymnasier, som laver projekter med det lokale erhvervsliv.

Flere campusser
Christine Antorini ønsker også at se på mulighederne for at etablere flere såkaldte campusser, hvor flere ungdomsuddannelser slår sig sammen.

Hun afviser dog, at regeringen vil komme med krav om at tvangsfusionere ungdomsuddannelser.

Regeringens udspil skal forhandles med gymnasieforligspartierne i Folketinget, som består af alle partier undtagen Enhedslisten og Liberal Alliance.

Karakterkrav
I den forbindelse skal et karakterkrav til gymnasierne også forhandles på plads. Christine Antorini slår fast, at regeringen ønsker det samme karakterkrav til gymnasierne som på erhvervsuddannelserne – nemlig 2 i dansk og matematik fra grundskolen. De borgerlige partier ønsker dog, at karakterkravet bliver 4 eller højere.

Ifølge Undervisningsministeriet er planen, at regeringens udspil om gymnasieområdet kommer til oktober.