Ny TR: Man er lidt alene med problemerne
una_eriksen_artikel_2_top_-_ny

Ny TR: Man er lidt alene med problemerne

Både ro og ærefrygt i forhold til opgaven. Det har Una Eriksen taget med hjem til Kolding Gymnasium efter første modul af GL’s kursus for nye tillidsrepræsentanter.

Mod på opgaven har hun stadig masser af. Men lidt ærefrygt har sneget sig ind. For nu er det blevet endnu tydeligere for hende, hvad rollen som tillidsrepræsentant rent faktisk rummer af ansvar og udfordringer.

36-årige Una Eriksen er ny tillidsrepræsentant (TR) på Kolding Gymnasium. Inden efterårsferien deltog hun i et kursus for nye TR’er. Nu er hun tilbage på skolen igen – med et mere nuanceret syn på rollen.

”Kurset var rigtig godt. Det har givet mig en klarere definition af rollen som TR. Jeg har fået noget ro og ballast i forhold til opgaven, men også en vis ærefrygt, fordi det nu står tydeligere for mig, hvilket ansvar jeg har,” siger Una Eriksen, som Gymnasieskolen har fået lov til at følge i hendes første år som TR.

Større ansvar i dag
Una Eriksen har blandt andet indset, at man som TR ofte må klare problemerne selv. Fordi aftaleretten på arbejdstiden blev fjernet med OK 13, og overenskomsten i det hele taget ikke er så klar som før i tiden, er der sjældent klare, entydige svar at hente hos konsulenterne i sekretariatet i Gymnasieskolernes Lærerforening (GL).

”Man er lidt alene med problemerne. Tidligere kunne GL centralt navigere meget klarere for os og spillede derfor en langt større rolle. I dag er det anderledes. Nu har TR ude på den enkelte skole et endnu større ansvar,” siger hun og uddyber:

”Nu er det den enkelte TR, der i samarbejde med kolleger og ledelse skal definere nogle ting, som før var defineret for os.”

Andre har samme problemer
Netop ansvaret, der følger med TR-jobbet, var en af de ting, der blev snakket allermest om i pauserne mellem oplæg, gruppearbejde og diskussioner og om aftenen på kurset, fortæller Una Eriksen.

Hun synes, at det har givet hende rigtig meget at kunne dele erfaringer med andre nye, uerfarne TR’ere.

”Det betyder noget at finde ud af, at andre har nogle af de samme problemer og bekymringer, som man selv har. Jeg kunne for eksempel høre, at mange andre kender til følelsen af at være en boksebold, som både kolleger og ledelse slår på.”

Una Eriksen fandt også ud af, at hun ikke er den eneste, der synes, det er svært at være kritisk over for ledelsen og samtidig bevare et godt forhold.

”Det var rart at høre, at andre også synes, det er en svær balance,” siger hun og indrømmer, at det nok er den udfordring, hun kæmper mest med lige nu.

Stærkt lokalt fællesskab
Kurset viste hende desuden, at andre TR’er også af og til står over for kolleger, der efter OK 13 har svært ved at se, hvilken forskel det gør, om de er medlem af GL eller ej. Una Eriksen indrømmer, at hun også selv har haft en snert af den holdning. Men i dag har hun argumenterne klar. For hende handler det om at have stærkt fællesskab ude på den enkelte skole, forklarer hun.

”For mig handler det om at vise ledelsen, at lærerne på skolen står sammen. At man har et stærkt, lokalt og synligt fællesskab. Det kan vi bruge til at presse ledelsen i forhandlinger.”

Uhomogent lærerværelse
Kurset, som Una Eriksen netop har været på, er det første modul ud af tre, som GL tilbyder nye TR’er. Her får de en introduktion til de mange opgaver, som rollen indeholder, og et indblik i, hvordan de kan håndtere den modstand, de møder. Der er både oplæg fra GL’s konsulenter og folk udefra.

En af oplægsholderne var Mette Louise Graah Rasmussen, der er TR på Aarhus Katedralskole. Hun fortalte om dengang, hun selv var ny på posten.

Una Eriksen kunne nikke genkendende til mange af hendes betragtninger. Ikke mindst pointen med hvor svært det kan være at være TR for alle på et lærerværelse, hvor meningerne og interesserne er vidt forskellige.

”Vores lærerværelse er ikke homogent. Selvfølgelig er der noget, der binder os sammen, men der er også ting, der skiller os ad, og det er da klart en udfordring, som jeg tænker over,” siger hun.

På bar bund
En anden af oplægsholderne, erhvervspsykologen Ejnar Bryld, kom ligeledes ind på, hvor mange forskellige typer lærere der kan være på et lærerværelse, og at man rammer dem på forskellige måder. Det var en vigtig vinkel at få med, synes Una Eriksen.

”Han forklarede også, hvordan folk nogle gange siger noget, men i virkeligheden mener noget andet. Det har jeg allerede oplevet, men det var godt at blive mindet om,” fortæller hun.

Una Eriksen ser frem til anden del af TR-kurset i slutningen af november. Her er der fokus på skoleøkonomi, løn og forhandlinger, og det er de områder, hvor hun føler sig mest på bar bund.

”Vores bestyrelsesformand læser regnskaber og budgetter, som vi andre læser børnebøger. Der kan jeg godt mærke, at jeg ikke er skarp nok,” erkender hun.

Dette er det andet interview i serien. Læs det første interview her

Ny serie: Mit første år som TR

Gymnasieskolen følger lærer Una Eriksen på Kolding Gymnasium i hendes første år som tillidsrepræsentant.

Hvilke tanker gør hun sig om rollen? Hvilke opgaver møder hun? Hvor er de største udfordringer?

Om Una Eriksen

Una Eriksen er 36 år og underviser i dansk og samfundsfag på Kolding Gymnasium. Hun har været ansat på skolen siden 2010. Siden 1. august 2015 har hun været tillidsrepræsentant. Hun bor i Odense sammen med sin mand og deres to børn.