Tillidsrepræsentanter: Godt resultat med plads til forbedringer
OK 18 09

Tillidsrepræsentanter: Godt resultat med plads til forbedringer

Sikring af den betalte frokostpause og pæne lønstigninger er plusser i den nye overenskomst, mener tre tillidsrepræsentanter. Men det er blandt andet et problem, at GL ikke har fået deres krav igennem om bedre vilkår på undeviserområdet, lyder kritikken.

Selvom stort set alle tillidsrepræsentanter anbefaler at stemme ja til overenskomstresultatet, så er alt ikke godt, siger tre tillidsrepræsentanter på Repræsenstantskabsmødet.

God, vigtig aftale
Jacob Vrist, tillidsrepræsentant, Espergærde Gymnasium og HF.

“Det er en rigtig god aftale, fordi spisepausen blev sikret – den var meget vigtig. Jeg vil også fremhæve reellønstigningerne som en rigtig god ting ved overenskomstaftalen. Det er nok de to vigtigste ting ved aftalen.

Jeg er enig i det synspunkt, som mange har fremført, at det er meget ærgerligt, at der ikke kom en ordentlig aftale for folkeskolelærerne, så de endelig kunne få en arbejdstidsaftale. Men det lykkedes ikke.

Jeg har naturligvis diskuteret aftalen med mine kolleger, som også er meget positive og synes, at det er en rigtig god aftale. De er også lettede over, at vi ikke kom ud i en konflikt, for det frygtede vi meget på et tidspunkt.

“Jeg tror helt sikkert, at overenskomstaftalen bliver stemt hjem – gymnasielærerne ønsker ikke en konflikt.”

Vi mangler at sikre bedre arbejdsvilkår

Mette Grage, tillidsrepræsentant, på Voksen Uddannelsescenter Frederiksberg.

“Det er ærgerligt, at vi ikke har fået GL’s arbejdstidskrav igennem. For det er virkelig vigtigt, at vi får større fokus på og gjort noget ved vores arbejdsvilkår. Vi vil gerne have mere i løn, men vil i endnu højere grad have bedre arbejdsvilkår. Så vi ikke længere skal løbe så stærkt. Her skal GL arbejde videre på at sikre bedre arbejdstid for lærerne.

Derudover er jeg rigtig glad for, at frokostpausen blev overenskomstsikret. Nogle af mine kolleger mener, at vi har betalt for meget for frokostpausen. Men jeg synes, at det er svært at gøre op. For aftalen indeholder også andre indsatser som mere kompetenceudvikling og den frivillige lederuddannelsen om arbejdsmiljø.

Det var vigtigt at få sikret frokostpausen, så vi undgik flere besparelser i sektoren. Jeg stemmer ja til aftalen, fordi det er den bedste aftale, som vi kunne få under de givne omstændigheder.”

Ærgerligt lærerne ikke fik arbejdstidsaftale

Martin Lamberth, tillidsrepræsentant, H.C. Ørsted Gymnasiet, København

“Jeg synes, at det er ærgerligt, at lærerne ikke fik en arbejdstidsaftale. Det er vigtigt, at vi forsøger at værne om den danske model. I 2013 så det ud, som om at de reelle forhandlinger for lærerne blev sat ud af kraft, og hvis det er et nyt vilkår på arbejdsmarkedet, så er det også relevant for vores område. Jeg er ked af, at lærernes arbejdstid stadig er uafklaret. Jeg vælger da at stemme ja til overenskomsten, fordi Danmarks Lærerforening også har valgt at anbefale at stemme ja.

Den generelle lønstigning er god. Men jeg kan godt være bekymret for, at vi på erhvervsgymnasierne ikke får mere i lokalløn, og at vi måske endda sakker endnu mere bagud i forhold til de almene gymnasier. Af den samlede lønramme på 8,1 procent er 1,5 procent såkaldt reststigning, og jeg tror ikke, at de bliver udmøntet i lokalløn på erhvervsgymnasierne.

Det bedste ved overenskomsten er, at vi har fået sikret den betalte frokostpause. Der har været usikkerhed om frokostpausen, og det er godt, at det nu er officielt, at vi har betalt frokostpausen, og at vi ikke skal have diskussioner om den fremover.”